سود پرورش مرغ گوشتی | آموزش نکات مهم برای افزایش سود زیاد

پرورش پرندگان این روزها به یکی از مشاغل پر درآمد تبدیل شده است. بسیاری از صاحبان مزرعه‌های پرورش پرنده، در حوزه تخصصی پرورش مرغ گوشتی فعالیت دارد. در این شاخه پرندگان برای استفاده از گوشت بدنشان پرورش داده می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با میزان سود پرورش مرغ گوشتی آشنا کنیم. همچنین تا انتهای مطلب با نکات مهمی آشنا می‌شوید که می‌تواند روی رشد سود پرورشگاه شما تاثیر بسیاری بگذارند.

پرورش مرغی گوشتی چقدر هزینه دارد؟

قبل از شروع کسب و کار خود، باید شناخت کافی از هزینه‌های جانبی داشته باشید. قطعا فرد با دانستن هزینه‌ها، از صرفه اقتصادی کسب و کاری که قرار است راه اندازی کند مطمئن می‌شود. در پرورش مرغ هم این موضوع کاملا برقرار است. به همین دلیل قبل از اینکه سود پرورش مرغ گوشتی را برای شما شرح دهیم، ابتدا هزینه‌های راه اندازی یک مرغداری صنعتی را بگوییم.

ایجاد فضای کافی برای پرورش مرغ‌ها و جوجه‌ها یک روزه مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید. همچنین ساختمان یا محل مورد نظر باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا بتواند جوازهای قانونی را کسب کند. فرض کنید که قصد دارید مزرعه پرورش مرغ‌های گوشتی خود را در یک فضای بزرگ 10 هکتاری راه اندازی کنید. برای تامین چنین فضای بزرگی باید هزینه حدود 200 تا 250 میلیون تومانی در نظر بگیرید. با توجه به شرایط تورم و هزینه‌ها، تامین چنین مبلغی چندان سخت نخواهد بود. همچنین مساحتی به مراتب کمتر از ده 10 هکتار برای پرورش مرغ گوشتی کافی خواهد بود.

اگر بخواهید که پرورش مرغ را در ابعاد صنعتی شروع کنید، مبلغی حدود 130 میلیون جهت خریداری تجهیزاتی مانند لوازم سرمایشی و گرمایشی، سیستم روشنایی، دانخوری و قفس‌ها در نظر داشته باشید. البته در صورتی که فضای کمتری برای شروع کار خود انتخاب کنید، تامین تجهیزات خرج زیادی برای شما نخواهد داشت.

سود پرورش مرغ گوشتی
سود پرورش مرغ گوشتی

حتما بخوانید: ویتامین های مورد نیاز مرغ – آشنایی با مقدار و نحوه مصرف ویتامین‌ها

هزینه‌های راه اندازی تاثیر مستقیم روی افزایش سود پرورش مرغ گوشتی دارد. بدیهی است که هر چقدر فضا و تجهیزات بیشتری در اختیار داشته باشید، می‌توانید پرورش را در ابعاد بزرگی انجام دهید. قطعا با افزایش تولید میزان سود و جبران سرمایه اولیه در زمان کمتری انجام خواهد شد. همچنین تجهیزات روی راندمان رشد مرغ‌ها تاثیر زیادی دارند.

سود پرورش مرغ گوشتی

سود به معنای درآمدی است که با کم کردن هزینه‌های انجام یک کار به دست می‌آوریم. سود در مزارع پرورش طیور به صورت سالانه یا ماهیانه محاسبه می‌شود. در این بخش از مطلب قصد داریم تا میزان سود یک پرورشگاه مرغ گوشتی را با ذکر مثال توضیح دهیم. همچنین با محاسبه نسبت ابعاد این مثال با مزرعه خود می‌توانید به صورت حدودی سود خالص کسب و کار خود را محاسبه کنید.

فرض کنید که یک مرغداری در ابعاد 10 هکتار راه اندازی شده است. برای راه اندازی یک مرغداری در چنین ابعاد باید مبلغ حدود 600 میلیون تومان پرداخت کرد. یک مزرعه پرورش مرغ گوشتی با این ابعاد به صورت سالیانه توانایی تولید 120000 تن گوشت مرغ دارد. یعنی میزان تولید گوشت در هر ماه حدود 10000 تن خواهد بود. قیمت خرید مرغ از مرغداری با آن مبلغی که در فروشگاه‌های می‌بینید. تفاوت زیادی خواهد داشت. تصور کنید که مزرعه‌دار مرغ را به مشتری 10 هزار تومان به ازای هر کیلو بفروشد.

با یک محاسبه سر انگشتی می‌توان گفت که مرغ اری در هر ماه درآمدی 100000000 تومانی خواهد داشت. یعنی فرد سرمایه‌گذار با مدیریت صحیح مزرعه و عدم رخ دادن اتفاقات ناگهانی، در شش ماه کل سرمایه اولیه را دوباره به دست می‌آورد. همچنین این مبلغ تنها سود پرورش مرغ گوشتی در فروش گوشت است و می‌توان از راه‌های دیگری نیز سودآوری کرد.

سودآوری با فضولات مرغ‌ها

شاید شما هم تصور کنید که سود پرورش مرغ‌های گوشتی فقط به فروش گوشت آن‌ها محدود می‌شود. اما با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که این طرز فکر کاملا اشتباه است. دارندگان مزرعه‌های پرورش طیور از هر فرصتی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که حتی با فضولات مرغ‌ها در هنگام رشد هم می‌توانید سود بیشتری به دست بیاورید.

سود پرورش مرغ گوشتی
سود پرورش مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: تشخیص سن مرغ + [ آشنایی با روش‌ها و اهمیت اطلاع از سن این پرنده ]

کارخانه‌های کودسازی از فضولات مرغ‌ها برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. دارندگان این کارخانه‌ها بهترین خریدار برای فضولات مزرعه شما هستند. با عقد قرارداد و توافق با کارخانه‌های کودسازی می‌توانید مبلغی را به درآمد خود اضافه کنید. همچنین درآمدی که با فروش فضولات مرغ به دست می‌آورید، سود خالص است؛ زیرا هیچ مبلغی برای تولید آن خرج نکرده‌اید.

استفاده از دورریزهای مرغ

مرغ نسبت با سایر دام‌های گوشتی مانند گوسفند و گاو 75 درصد دورریز کمتری دارد. یعنی از هر قسمتی از این موجود پر برکت می‌توانید برای کسب درآمد و افزایش سود استفاده کنید. برای مثال هنگامی که مرغ‌ها کشته می‌شوند، پرهای آن را می‌کنند. شما با فروش پر به برخی مشاغل خاص می‌توانید روی میزان سود مزرعه تاثیر مثبتی بگذارید. همچنین سایر قسمت‌های مرغ که معمولا توسط افراد زیادی مصرف نمی‌شوند، باز هم مشتریان خود را دارند. به عنوان مثال حتی پای مرغ گوشتی شما هم قابل فروش خواهد بود. البته این نوع درآمدها سودهای جانبی مزرعه هستند و فقط برخی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهند.

افزایش سود به مرور زمان

سود پرورش مرغ گوشتی شاید در سال‌های اول راه اندازی مزرعه چندان چشمگیر نباشد. همچنین افراد زیادی با سرمایه و زیر ساخت کمتری در این حرفه مشغول به کار می‌شوند. در واقع سوددهی پرورش مرغ گوشتی بعد از دو سال ابتدایی آغاز می‌شود. در سال‌های بعد راه اندازی مزرعه دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات یا تامین فضای مرغداری نخواهد بود.

سود پرورش مرغ گوشتی
سود پرورش مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ گوشتی، کسب و کاری پرسود و با آینده‌ای درخشان و مطمئن

مزرعه داران حدود دو سال بعد افتتاح باید هزینه‌های جانبی پرورشگاه را تامین کنند. پرداخت قبوض، حقوق نیروی انسانی، هزینه نگهداری تجهیزات، هزینه‌های نگهداری صحیح پرندگان، تامین دان و ویتامین‌ها مورد نیاز پرنده جزو مواردی هستند که تا انتهای اداره پرورشگاه مرغ گوشتی خود باید در نظر بگیرید. به همین دلیل مقدار سود به مرور زمان بیشتر می‌شود و می‌توانید درآمد خوبی با این حرفه کسب کنید.

محاسبه سود و نکات راه اندازی یک پرورشگاه مرغ گوشتی

در این بخش از مطلب قصد داریم کلیه هزینه‌ها و نکات مهم برای راه اندازی پرورشگاه مرغ گوشتی را با یک جدول در دید شما قرار دهیم. توجه داشته باشید که برای راه اندازی حتما به فضای خیلی بزرگ و سرمایه کلان نیست. همچنین تمامی اعداد و ارقام جدول  تقریبی هستند و شاید در استان‌های مختلف و فصول سال با اندکی تغییر همراه باشند.

فضای کافی برای راه اندازی از 100 متر به بالا با توجه به سرمایه اولیه
ظرفیت پرورش با توجه به ابعاد 1000 قطعه مرغ به ازای هر 100 متر
هزینه تامین فضا با توجه به استان و حدود 100 میلیون تومان
سرمایه جهت خریداری تجهیزات حداقل 30 میلیون تومان
میزان سوددهی در سال اول 25 درصد بیشتر از سرمایه اولیه
بودجه اضطراری برای پرداخت هزینه‌های احتمالی 50 میلیون تومان
مدت سرمایه‌گذاری و شروع سوددهی واقعی بلند مدت و بعد از دو سال
نیروی انسانی برای راه اندازی 1 تا 3 نفر برای مرغداری با فضای 100 متری

عوامل مهم در افزایش سود پرورش مرغ گوشتی

با انجام چند ترفند ساده می‌توان میزان سوددهی مزارع پرورش مرغ گوشتی را افزایش داد. با آموزش صحیح نکات و اجرای دقیق آن‌ها می‌توانید تاثیر مثبتی روی میزان درآمد خود بگذارید. متاسفانه افراد بسیاری به دلیل عدم شناخت کافی، با ورود به این حرفه نمی‌توانند سود مناسبی کسب کنند. به همین دلیل در پایان با شکست مواجه می‌شوند. در این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با برخی نکات مهم آشنا کنیم.

پرورش صحیح جوجه‌های یک روزه

جوجه 30 گرمی که به مزرعه شما وارد می‌شود، در 45 روز به وزن 2500 گرمی خواهد رسید. اما جوجه باید به گونه‌ای نگهداری شود تا در این بازه زمان بتواند به وزن بیشتری برسند. استفاده از دان‌های استاندارد و داندهی با جیره منظم، یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی رشد بهتر پرنده تاثیر می‌گذارند.

همچنین آب دادن به مرغ‌ها با مواد انرژی‌زایی مانند شکر، روی افزایش سود و رشد بهتر پرنده موثر خواهد بود. طبق تحقیقات اخیر،پرندگانی که آب با 5 درصد شکر در طول رشد مصرف می‌کنند، 5 درصد وزن بیشتر و 55 درصد احتمال بیماری کمتری دارند.

تامین تجهیزات نگهداری استاندارد

بدون شک استاندارد بودن محل رشد پرنده روی افزایش سود پرورش مرغ گوشتی اهمیت زیادی دارد. در هنگام خرید تجهیزات بهتر است که به هیچ عنوان سمت دستگاه‌های غیر استاندارد یا معیوب نروید. با خرید حتی یک لامپ روشنایی که نور استانداردی نداشته باشد، می‌توانید روی سوددهی تاثیر منفی بگذارید.

سود پرورش مرغ گوشتی
سود پرورش مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی | روش ساده و پر درآمد، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین

محیطی که پرندگان در آن پرورش داده می‌شوند، باید از لحاظ دما و برخی پارامترهای دیگر شرایط خاصی داشته باشد. به همین دلیل باید تمرکز ویژه‌ای روی وضعیت مرغداری داشته باشید. همچنین مرغ‌ها باید توسط دامپزشک مرتبا معاینه شوند تا بتوان از شیوع بیماری‌های واگیردار در بین پرندگان جلوگیری کرد.

آموزش صحیح برای سوددهی بیشتر

افرادی که قصد راه اندازی پرورشگاه یا افزایش سود پرورش مرغ گوشتی را دارند، باید به خوبی آموزش ببیند. در مدیریت و نگهداری مزرعه پرورش طیور خود باید نکات مختلفی را بلد باشید تا بتوانید به حداکثر بازدهی برسید. آموزش نکات و ترفندهای نگهداری از مرغ‌های گوشتی، راهی است که شما را به این هدف می‌رساند. سایت آرش کرمانی شرایطی را فراهم کرده تا بتوانید این نکات را به خوبی آموزش ببینید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

13 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments