تشخیص سن مرغ + [ آشنایی با روش‌ها و اهمیت اطلاع از سن این پرنده ]

پرورش مرغ یکی از صنایع پرطرفدار در ایران است و روزانه افراد زیادی برای انجام دادن آن به عنوان شغل دوم و یا شغل اصلی خود اقدام می‌کنند. اما برای این که بتوانید، مرغ‌ها را با استفاده از روش‌های اصولی پرورش دهید و به خوبی در آن سود کنید، باید با چند نکته آشنا باشید. یکی از نکات مهم در پرورش مرغ، آشنایی با روش‌های تشخیص سن مرغ است. در ادامه این مطلب، اهمیت این امر و همچنین روش‌های مختلف تشخیص آن را بیان می‌کنیم.

روش‌های تشخیص سن مرغ

تشخیص سن مرغ اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند در نحوه نگهداری از آن‌ها تاثیرگذار باشد. البته فرایند تشخیص آن نیز زیاد پیچیده نیست و تمامی افراد بدون این که دانش خاصی داشته باشند، می‌توانند با چند آزمایش ساده سن مرغ‌ها را تشخیص بدهند. در ادامه برخی از روش‌های تشخیص سن مرغ را بیان می‌کنیم.

تشخیص سن مرغ با بررسی دور چشم

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تشخیص سن مرغ، بررسی دور چشم آن‌ها است. دور چشم مرغ‌های جوان سفید می‌باشد. اما در صورتی که مرغ دارای دور چشمی به رنگ کرمی بود، باید بدانید که در دوران میانسالی است. همچنین دور چشم به رنگ زرد نیز نشان دهنده پیری مرغ است.

تشخیص سن مرغ با بررسی دور چشم
تشخیص سن مرغ با بررسی دور چشم

بیشتر بخوانید: بازار فروش تخم مرغ محلی

البته یکی دیگر از روش‌های تشخیص سن مرغ چین و چروک‌های دور چشم آن است. هر چه یک مرغ دارای چین و چروک‌های بیشتری در دور چشم خود باشد، به این معنا است که سن بیشتری نیز دارد. همچنین اگر چین و چروک کمتری داشته باشد، به این معنی است که مرغ جوان می‌باشد.

تشخیص سن مرغ با استفاده از پرهای آن

یکی دیگر از روش‌های تشخیص سن مرغ، بررسی پرهای آن است. مرغ‌های جوان همواره دارای پرهای سالمی هستند که از زیبایی خاصی برخوردار می‌باشند. مرغ‌ها بعد از تخم‌گذاری دچار ریزش پر می‌شوند و بعد از گذشت مدتی پرهای آن‌ها مجددا رشد می‌کند.

باید توجه داشته باشید که رشد پرها در مرغ‌های پیرتر، طولانی‌تر است و در صورتی که سن مرغ خیلی بالا باشد، ممکن است حتی متوقف نیز شود. البته مرغ‌های بالغ که در دوران جوانی خود قرار دارند، دارای پرهایی با بافت یکسان و نرم هستند که این موضوع نیز می‌تواند نشان دهنده پیری و یا جوانی مرغ باشد.

تشخیص سن مرغ با توجه به وضعیت پا

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند نشان دهنده سن مرغ باشد، پای آن‌ها است. در طول عمر، مرغ‌ها سنگین‌تر می‌شوند و فشار بیشتر به پاهای آن‌ها وارد می‌شود که باعث به وجود آمدن زخم‌ها و ایجاد چین و چروک‌هایی بر روی پاهای آن‌ها می‌شود هر چقدر این چن و چروک‌ها بیشتر باشد، سن مرغ نیز بالاتر است. همچنین داشتن پنجه‌های بسیار طولانی نیز یکی دیگر از نشانه‌های پیر بودن مرغ است.

تشخیص سن مرغ با توجه به وضعیت پا
تشخیص سن مرغ با توجه به وضعیت پا

بیشتر بخوانید: بلدرچین گوشتی

تجمع شکم مرغ

شکم مرغ نیز می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های پیر یا جوان بودن مرغ باشد. در صورتی که احساس می‌کنید مرغ‌ها بیش ازحد چاق هستند، باید بدانید که مرغ بیش از یک سال سن دارد. مرغ‌های جوان، شکم نرمی دارند و علایم چاقی در آن‌ها دیده نمی‎شود.

تشخیص سن مرغ با استفاده از بررسی تولید تخم مرغ

سن مرغ رابطه‌ای مستقیم با تولید تخم مرغ دارد اگر می‌خواهید سن مرغ‌ها را با استفاده از تولیدات آن‌ها تشخیص دهید، باید یک جدول تهیه کنید و تولیدات آن‌ها در طی 7 الی 14 روز را در آن یادداشت کنید سپس می‌توانید با استفاده از راهنمای زیر، سن مرغ خود را تشخیص دهید.

  • مرغ‌های جوان که بین 5 الی 6 ماه سن دارند، در هر هفته می‌توانند تنها یک تخم بگذارند
  • مرغ‌هایی که 6 تا 7 ماه سن دارند، می‌توانند 3 بار در هفته تخم بگذارند
  • اما اوج بهره‌بری از مرغ‌ها در دوره 8 تا 12 ماهگی آن‌ها است. در این سن هر مرغ می‌تواند 5 تا 6 تخم در هفته بگذارد

تشخیص سن مرغ با استفاده از کیفیت تخم آن

کیفیت تخم مرغ تولید شده نیز می‌تواند یکی دیگر از روش‌های تشخیص سن مرغ باشد. در قدم اول شما باید به اندازه آن توجه داشته باشید، زیرا با افزایش سن مرغ، اندازه تخم آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین باید دقت داشته باشید که تخم مرغ‌های کوچک‌تر، دارای پوسته قوی و زرده بزرگی هستند. با توجه به همین موضوع، می‌توان نتیجه گرفت مرغ‌هایی که آن‌ها را گذاشته‌اند سن کمتری دارند.

تشخیص سن مرغ با استفاده از کیفیت تخم آن
تشخیص سن مرغ با استفاده از کیفیت تخم آن

بیشتر بخوانید: منابع غذایی حائز اهمیت در تغذیه مرغ تخمگذار

تشخیص سن مرغ با توجه به رفتار آن‌ها

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند تا حدی به شما برای تشخیص سن مرغ‌ها کمک کند، نوع رفتار آن‌ها است. معمولا مرغ‌هایی که در دوران جوانی خود هستند، جنب و جوش بیشتری دارند و حس ترس در آن‌ها کمتر دیده می‎شود.

این مرغ‌ها معمولا برای اولین تخم‌هایی که می‌گذارند ممکن است مقداری گیج و هیجان زده شوند که کاملا طبیعی است، چون برخی از هورمون‌ های بدن آن‌ها در حال تغییر است و خود مرغ‌ها از این موضوع اطلاعی ندارند. به همین دلیل، ممکن است در روزهای اول تخم‌گذاری، تخم مرغ‌ها را در جاهای نامعمول پیدا کنید که این هم کاملا طبیعی است. به همین دلیل بهتر است در تمامی بخش‌های سالن پرورش مرغ خود، لانه‌های مناسبی را ایجاد کنید، زیرا ممکن است مرغ‌ها، مکان‌های تاریک را برای تخم‌گذاری انتخاب کنند.  اما مرغ‌های پیرتر، جنب جوش زیادی ندارند و آرام‌تر هستند، زیرا به هورمون‌های بدن خود عادت کرده‌اند و دیگر تغییری در بدن آن‌ها وجود ندارد.

اهمیت تشخیص سن مرغ

یکی از مواردی که به طور مستقیم با تولید تخم مرغ ارتباط دارد، سن مرغ‌ها است. این پرندگان در سن مشخصی شروع به تخمگذاری می‌کنند و به همین دلیل، تشخیص سن مرغ از اهمیت بالایی برخوردار است. البته باید توجه داشته باشید که مرغ‌ها در سنین مختلف نیاز به آنتی بیوتیک‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی دارند که می‌تواند در سلامتی آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.

اهمیت تشخیص سن مرغ
اهمیت تشخیص سن مرغ

بیشتر بخوانید: بهترین روش ضد عفونی کردن تخم نطفه دار چیست؟

نگهداری از مرغ‌ها با توجه به سن آن‌ها

تشخیص سن مرغ اهمیت بسیار بالایی دارد و می‌توانند بر روی روش نگهداری از آن‌ها نیز تاثیر زیادی داشته باشد. همانطور که بیان شد، مرغ‌ها در هر سنی که باشند، می‌توانند تعداد مشخصی تخم مرغ تولید کنند و نیاز به ویتامین‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی خاصی دارند.

برای این که بتوانید به خوبی از مرغ‌ها نگهداری کنید، می‌توانید آن‌ها را در سنین مختلف دسته‌بندی کنید و قفس‌های مخصوصی قرار دهید تا بتوانید نکات مهم نگهداری آن‌ها را به خوبی و به صورت مرتب انجام دهید. قفس نقش بسیار مهمی در تقسیم‌بندی و نگهداری از مرغ‌ها دارند و با استفاده از آن‌ها، می‌توانید مرغ‌ها را در شرایطی استاندارد و کاملا بهداشتی نگهدارید. همچنین می‌توانید یک بخش از سالن خود را برای مرغ‌های مریض در نظر بگیرید و آن‌ها را در قفس‌های مخصوصی نگهداری کنید تا جلوی شیوع بیماری را بگیرید.

مزایای پرورش مرغ در قفس

پرورش مرغ‌ها جز یکی از مشاغل سخت و پرکار شناخته می‌شود و نحوه نگهداری، تامین غذا و موارد دیگر که به رشد مرغ‌ها کمک می‌کند، اهمیت بالایی دارد. پرورش مرغ‌ها در قفس می‌تواند در نگهداری از این پرندگان به شما کمک کند تا بتوانید به خوبی در زمان خود صرفه‌جویی کنید. در ادامه برخی از مزایای استفاده از قفس برای نگهداری مرغ‌ها را بیان می‌کنیم.

امکان مدیریت و کنترل بهتر مرغ‌ها

با استفاده از قفس شما می‌توانید به راحتی تراکم آن‌ها را کاهش دهید. در هر قفس استاندارد پرورش مرغ، می‌توانید تا 30 مرغ را نگهداری کنید که این موضوع می‌تواند جلوی به وجود آمدن اختلال در فرایند تامین غذای آن‌ها شود.

با تشخیص سن مرغ می‌توانید آن‌ها را در قفس‌های مختلفی نگهداری کنید و به صورت کاملا مساوی آب و غذای آن‌ها را تامین کنید. با استفاده از قفس می‌توانید آمارها را به راحتی ثبت کنید و در هزینه‌های خود به خوبی صرفه‌جویی کنید.

کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از شیوع ویروس

با مکانیزه شدن غذادهی و جداسازی مرغ‌ها از فضولات خودشان، می‌توانید سطح بهداشتی سالن پرورش مرغ را افزایش بدهید و امکان انتقال و گسترش بیماری‌های مختلف را تا حد زیادی کاهش دهید.

جمع آوری تخم مرغ‌ها به صورت بهینه

با استفاده از قفس برای پرورش مرغ، می‌توانید تخم مرغ‌های آن‌ها را بدون این که آسیبی به آن‌ها وارد شود جمع آوری کنید. در این روش، تخ مرغ‌ها به صورت کاملا اتوماتیک به بیرون از قفس و در محل مخصوصی هدایت می‌شوند. همچنین کیفیت جوجه‌های حاصل از این روش، در مقایسه با روش‌های سنتی بهبود پیدا می‌کنند، زیرا تخم‌ها دیگر در کنار فضولات قرار نمی‌گیرند و خطری هم آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

تشخیص سن مرغ
تشخیص سن مرغ

بیشتر بخوانید: هشت مورد از مهمترین خصوصیات یک مرغدار موفق

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت آرش کرمانی، روش‌ های تشخیص سن مرغ را بیان کردیم. برای آشنایی با نکات مهم پرورش انواع طیور، می‌توانید به صفحه اصلی سایت ما مراجعه کنید و از آموزش‌های مختلف در این خصوص استفاده کنید. مجموعه ما، در راستای رضایت مشتریان، بستری را فراهم کرده تا علاوه بر آموزش، بتوانند تجهیزات مختلف پرورش مرغ و سایر طیور را خریداری کنند. یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که می‌تواند در پرورش مرغ تاثیرگذار باشد، قفس است. شما می‌توانید انواع این تجهیزات را در ابعاد و اندازه‌های مختلف از ما خریداری کنید و مرغ‌های خود را در شرایطی ایده‌آل پرورش دهید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

6 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments