پرورش مرغ گوشتی، کسب و کاری پرسود و با آینده‌ای درخشان و مطمئن

به دلیل افزایش نیاز به محصولات دام و طیور و افزایش روز افزونِ قیمت آنها، ایده‌ی پرورش مرغ گوشتی، به یک ایده‌ی بسیار عالی برای کسب درآمد و سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. مرغ گوشتی در مراحل پرورش نیازهای ویژه‌ای دارد و اگر شما می‌خواهید برای اولین بار این کار را انجام دهید، باید قبل از شروع کار، اطلاعات کاملی از نحوه‌ی نگهداری از مرغ‌ها و رسیدگی به آنها داشته باشید. در این مقاله می خواهیم در مورد نیازهای پرورش مرغ گوشتی بیشتر توضیح دهیم.

تجهیزات لازم برای پرورش مرغ گوشتی

برای پرورش مرغ گوشتی به وسایل و تجهیزات مختلفی نیاز دارید. بعضی از این وسایل به شرح زیر هستند:

  • آبخوری: آبخوری‌هایی که برای پرورش مرغ گوشتی استفاده می‌شوند را به دو گروه کلی تقسیم می‌کنند: آبخوری دستی و آبخوری اتومات. از انواع آبخوری دستی می‌توان به آبخوری کله قندی اشاره کرد که باید توسط مرغدار پر شود. اما در آبخوری اتومات مانند آبخوری پستانکی و زنگوله‌ای، آب به صورت خودکار از منبع اصلی پر می‌شود.
  • دانخوری: به طور کلی دو گروه دانخوری وجود دارد. دانخوری دستی و دانخوری اتوماتیک. دانخوری دستی را مرغدار باید خودش پر کند که به دو دسته ی دانخوری ناودانی و سطلی تقسیم می‌شود. پر کردن دانخوری اتوماتیک به صورت خودکار از منبع اصلی و بدون نیاز به فرد صورت می‌گیرد. این دانخوری هم انواع مختلفی دارد مانند دانخوری زنجیره‌ای، واگنی، میله‌ای و …
  • وسایل گرم کننده: مرغ‌ها به تغییرات دمایی بسیار حساسند از این رو برای پرورش مرغ گوشتی از وسایل گرم کننده‌ای مانند هیتر و بخاری برای کنترل دمای محیط استفاده می‌شود.
  • دماسنج و رطوبت سنج: برای پرورش مرغ گوشتی باید مرتب رطوبت و دمای محیط را اندازه گرفت. از این رو به یک رطوبت سنج و یک دما سنج نیاز است تا دما روی 18-24 درجه سانتیگراد و رطوبت روی 65-75 درصد باقی بماند. در غیر این صورت مر‌غ‌ها دچار بیماری می‌شوند.
  • مادر مصنوعی: مادر مصنوعی نوعی دستگاه یا لامپ گرم کننده است که برای پرورش جوجه‌ها تا هفته‌ی هشتم از آن استفاده می‌شود. حرارت این دستگاه، حرارت بدن مادر را برای جوجه‌ها تداعی می‌کند که از منابع مختلفی مانند نفت، گاز، برق، اشعه‌ی مادون قرمز و …تامین می‌شود. انواع نفتی و گازی ارزانتر‌ هستند با این حال کار با آنها امکان خطر آتشسوزی را افزایش می‌دهد.
پرورش مرغ گوشتی
پرورش مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی تخمگذار یا مرغ سفید؟

وسایل بالا، وسایل اصلی در پرورش مرغ گوشتی هستند. با این حال در حین کار به وسایل دیگری مانند تعدادی سطل، فرغون، بیل، جارو و … نیز نیاز پیدا خواهید کرد. تعداد تجهیزات به بزرگی مرغداری و تعداد مرغ‌ها بستگی دارد. برای اینکه بدانید برای شما باید از هر کدام چند عدد داشته باشید، نیاز به دریافت مشاوره‌هایی در این زمینه دارید.

روش جوجه کشی

جوجه کشی به فرایند تبدیل تخم مرغ نطفه‌دار به جوجه می‌گویند که به دو روش انجام می‌شود:

  • روش سنتی و استفاده از مرغ کرچ که برای مرغداری‌های بسیار کوچک قابل استفاده است.
  • روش صنعتی که توسط ماشین‌های جوجه کشی انجام می‌شود.

به طور کلی در جوجه کشی چهار عامل تاثیرگذار است: دما، رطوبت، هوا و چرخش تخم. در روش سنتی مرغدار باید خودش این شرایط محیطی را تنظیم کند اما از آنجایی که تامین هر چهار شرط دشوار است بازدهی این روش بسیار پایین است. از این رو برای پرورش مرغ گوشتی به روش صنعتی، از ماشین‌های جوجه کشی استفاده می‌شود که هر چهار شرط را به صورت اتومات تامین کرده و بازدهی بسیار بالایی دارند. بعلاوه در روش سنتی پیدا کردن مرغ کرچ دشوار است و مرغی که به تازگی تخم گذاشته باشد دیگر بلافاصله کرچ نمی‌شود. اما به کمک ماشین جوجه کشی پیوستگی کار حفظ می‌شود.

به طور کلی جوجه کشی 21 روز است و این دوره‌ به دو بخش ستر و هچر تقسیم می‌شود. ستر از روز اول تا پایان روز هجدهم است که در آن دما باید 37.7 درجه‌ی سانتیگراد و رطوبت 60 درصد و تخم مرغ در حال چرخش باشند. در این دوره، نطفه در اثر گرما و رطوبت کافی از حالت گازی به مایع و سپس جامد و در نهایت به جوجه تبدیل می‌شود. علت چرخیدن تخم‌مرغ در این دوران هم این است که نطفه به پوسته نچسبد و مراحل رشد و نمو به درستی انجام شود. سه روزِ آخر، مرحله‌ی هچر یا خروج جوجه از تخم است. در این مرحله دما در حدود 37.5-37.4 درجه‌‌ی سانتیگراد و رطوبت در حدود 70 درصد است و دیگر نیازی به چرخیدن تخم مرغ هم نیست.

تغذیه‌ی مرغ گوشتی

بحث تغذیه، مهمترین قسمت در پرورش مرغ گوشتی است. در این بخش نحوه‌ و میزان تغذیه اهمیت دارد. نکات زیادی باید در مورد غذا دادن به مرغ‌های گوشتی رعایت شود. به عنوان مثال ظروف آبخوری و دانخوری باید یک درمیان و با فاصله‌ی یک و نیم متری از هم قرار بگیرند. تعداد آنها باید به صورتی باشد که مرغ‌ها مجبور به تجمع و هل دادن همدیگر نشوند. نظافت ظروف بسیار مهم است و آنها باید مرتباً شسته شوند در غیر این صورت منجر به بروز بیماری می‌شوند. آب داخل آبخوری‌ها هر 4 ساعت یک بار باید تعویض شود. ظرف دانه هم وقتی باید پر شود که خالی شده باشد و…

شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از مواد را برای تغذیه‌ی مرغ گوشتی استفاده کنید مانند کنجاله‌ی کنجد، سویا، گندم، برنج، ذرت و… به جوجه‌هایی که به تازگی به دنیا می‌آیند باید توجه بیشتری شود و از آنجایی که برای وزن‌گیری به کربوهیدرات نیاز دارند، باید به آنها آب شیرین و ذرت داد. در پرورش مرغ گوشتی تغذیه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا وزن آنها در فروششان تاثیر تاثیر زیادی می‌گذارد. مقدار دانه‌ای که به مرغ‌ها می‌دهید بسته به سن و نژاد و وزن مرغ‌ها متغیر است. مهمترین عامل، سن است. با افزایش سن میزان آب و دانه‌ی مصرفی مرغ افزایش پیدا می‌کند. تعیین دقیق میزان غذای مرغ گوشتی، به محاسبات اصولی نیاز دارد که می‌توانید در دوره‌ی آموزشی آنها را بیاموزید.

تغذیه‌ی مرغ گوشتی
تغذیه‌ی مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: منابع غذایی حائز اهمیت در تغذیه مرغ تخمگذار

محیط پرورش مرغ گوشتی

یکی از مهمترین نکات در پرورش مرغ گوشتی، ایجاد فضای مناسب برای پرورش است. محیط پرورش را می‌توان به طور کلی به دو گروه بستر و قفس تقسیم کرد. روش بستر همان روشی است که از قدیم برای پرورش مرغ استفاده می‌شد و مرغ‌ها بسته به تعداد، در محوطه‌ای پوشیده از خاک و پوشال و خاک اره پرورش داده می‌شدند. این روش نسبت به روش قفس قدیمی‌تر است و معایب زیادی دارد. مثلاً نظافت در این روش بسیار سخت‌تر است و بستر مرغ مرتب باید تعویض شود. مرغ به مدفوع خودش دسترسی دارد و این موضوع سبب بروز بیماری‌ها می‌شود. امکان بروز آتش‌سوزی در روش بستر بسیار بالا است و آمارگیری از مرغ‌ها دشوار است. به خاطر همین مشکلات بود که روش پرورش مرغ در قفس به وجود آمد.

یکی از بهترین محیط‌ها برای پرورش مرغ گوشتی، قفس‌های صنعتی است. در این قفس‌ها مدفوع توسط سینی‌های مخصوص از دسترس مرغ جدا می‌شود، گرد و غبار و آلودگی بسیار کم است، آمارگیری به راحتی انجام می‌شود، نیاز به تمیز کردن کاهش می‌یابد و بوی بد بسیار کمتری ایجاد می‌شود. بعلاوه پرورش مرغ گوشتی در قفس، مانع از هدر رفت دان و افزایش راندمان تخمگذاری می‌شود. یکی از بهترین مراکز برای تهیه‌ی قفس‌ پرورش مرغ ، شرکت پرآور صنعت است. قفس‌های این مجموعه در تمامی قسمت‌ها گالوانیزه هستند و از این رو امکان زنگ‌ زدگی وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی آنها را بشویید. این قفس‌ها تا 10 سال گارانتی دارند. بعلاوه مجهز به آب خوری پستانکی نیز هستند.

در شرکت پرآور صنعت این قفس‌ها در انواع و ظرفیت‌های مختلف و در چندین طبقه، نه تنها برای پرورش مرغ گوشتی، بلکه برای پرورش انواع طیور مانند مرغ تخمگذار، بلدرچین، کبک و حتی جوجه نیز تولید می‌شوند.

محیط پرورش مرغ گوشتی
محیط پرورش مرغ گوشتی

بیشتر بخوانید: بیماری گامبورو (IBD) در مرغ تخم گذار + علائم و درمان آن

گذراندن دوره‌ی آموزشی

مانند هر فعالیت دیگری، پرورش مرغ گوشتی نیز نیاز به آموزش و یادگیری دارد. شما باید با صفر تا صد کار آشنا شوید و خود را برای اتفاقاتی که ممکن است در حین کار بیفتد آماده کنید. به همین خاطر باید تحت آموزش حرفه‌ای قرار بگیرید. ما به شما، دوره‌های هوش پرورش آقای آرش کرمانی را معرفی می‌کنیم. ایشان سال‌ها است که به صورت حرفه‌ای در صنعت پرورش طیور در حال فعالیت هستند و حاصل این سال‌ها، گنجینه‌ای از دانش و اطلاعات مفیدی شده است که می‌تواند شما را برای ورود و فعالیت در این حیطه آماده کند. خبر خوب این که از سال 96 آموزش‌های رسمی ایشان به صورت دوره‌های از راه دور نیز آغاز شده است. از این رو شما می‌توانید در هر نقطه از کشور که باشید از این آموزش‌ها بهره‌مند شوید.

پرورش مرغ گوشتی به هیچ وجه کار آسانی نیست. نکات و ریز‌کاری‌های زیادی وجود دارد. کوچکترین سهل انگاری می‌تواند منجر به بروز تلفات شود. بدون گذراندن یک دوره‌ی آموزشی خوب و جامع، راندمان پرورش به شدت کاهش می‌یابد و متحمل ضرر می‌شوید. در دوره‌های آموزشی آقای آرش کرمانی شما به طور کامل یاد می‌گیرید که برای رسیدن به حداکثر بازدهی چطور باید شرایط مختلف را در کنار هم تنظیم کنید. سرمایه گذاری در بخش آموزشی، تضمین کننده‌ی موفقیت و سودآوری شما در این حوزه خواهد بود.

گذراندن دوره‌ی آموزشی
گذراندن دوره‌ی آموزشی

بیشتر بخوانید: بیماری های رایج مرغ | علائم، عوامل ایجادکننده و راه‌های پیشگیری از این بیماری‌ها

سخن پایانی

در این مطلب از سایت آرش کرمانی فهمیدید که پرورش مرغ گوشتی یکی از صنایع جذاب و بسیار سودآور است. اگر قصد ورود به این صنعت را دارید باید بدانید راه درازی در پیش دارید و باید آموزش‌های زیادی برای آن دریافت کنید. مرغ‌ها پرندگان نسبتاً آسیب پذیری هستند و به نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند. با این حال اگر شما به دانش روز پرورش طیور مجهز باشید نه تنها متحمل ضرر و سختی نخواهید شد، بلکه می‌توانید خیلی زود در این بازار به سوددهی برسید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments