مجوز صدور کشتار دام مولد در چه صورت صادر می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حسن جعفری، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در پاسخ به اینکه مجوز صدور کشتار دام مولد در چه صورت صادر می‌شود،اظهار کرد: ممنوعیت کشتار دام مولد از جمله قوانین کشوری و دستورالعمل‌های ادارات کل دامپزشکی است .

وی افزود: اما متاسفانه به دلیل کم توجهی برخی دامداران و کشتارگاه‌ها به این موضوع، پیگیری جدی اجرای آن از مرداد ماه در استان آغاز شده است.

مجوز صدور کشتار دام مولد در چه صورت صادر می‌شود؟

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: براین اساس در پی برگزاری جلسات مشترک با اداره کل دامپزشکی استان درباره ممنوعیت کشتار دام مولد به همه ادارات ابلاغیه تاکیدی صادر شده است و تنها در دو صورت بیماری و یا عدم زادآوری دام امکان صدور مجوز کشتار وجود دارد.

جعفری اضافه کرد: دام مولد ذخیره ژنتیکی محسوب می‌شود و کشتار دامی که دارای قابلیت تولید مثل ‌باشد در تمام دنیا اقدامی مردود است.

وی یادآور شد: هم اکنون حدود ۱۷۰ هزار راس دام مولد سنگین و بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار  دام مولد سبک(گوسفند و بز) در این استان وجود دارد.

وجود 15 میلیون راس دام در خراسان رضوی

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این استان جز در موارد استثنایی شامل بیماری و پایان عمر اقتصادی دام، مجوزی برای کشتار آنها صادر نمی‌شود.

جعفری افزود: ۱۵ میلیون راس از جمعیت دامی کشور برابر با ۱۰ درصد متعلق به خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: سالانه ۷۶ هزار تن گوشت قرمز، ۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وضعیت بیماری بروسلوز در کشورهای دنیا

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری بروسلوز در بسیاری از نقاط جهان دیده می شود، به ویژه بیماری در کشورهای حوزه مدیترانه، خاورمیانه، شبه جزیره عربستان، آمریکای مرکزی و جنوبی، آسیا و افریقا شایع است.

بر اساس آخرین آمارها تنها 17 کشور به‌صورت رسمی عاری از بیماری برسلوز اعلام شده اند؛ در برخی کشورها، چون ایالات متحده امریکا، اساساً بیماری یک مخاطره شغلی محسوب می شود، در حالیکه در کشورهایی مانند ایران، آلودگی به این باکتری به شغل های خاصی محدود نمی شود.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments