کاهش کشت سویا در اراضی کشاورزی و مراتع استان گلستان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع رسانی آرش کرماتی به نقل از ایسنا، علی موسی خانی، رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به کاهش کشت سویا در اراضی کشاورزی استان گلستان ، اظهار کرد: در سال جاری در سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار سویا در اراضی کشاورزی استان گلستان کشت شده که نسبت به سال گذشته کاهش را تجربه کرده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۲۴ هزار تن سویا در استان گلستان تولید شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم سویا از کشاورزان تقریبا 3852 تومان تعیین شده است.

کاهش کشت سویا در اراضی کشاورزی استان گلستان

موسی خانی خاطرنشان کرد: امسال در استان گلستان خرید سویا به‌صورت توافقی توسط کارخانجات روغن‌کشی با قیمت هر کیلوگرم ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد:با توجه به رضایت کشاورزان از قیمت محصولات‌شان، پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده سطح زیر کشت این محصول در استان دو تا سه برابر شود.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: به کشاورزان تکثیری کار توصیه می کنم که برای برداشت محصول عجله نکنند و این کار را به زمانی که رطوبت دانه به پایین‌تر از ۱۴ درصد رسیده موکول کنند و برداشت را هم دومرحله‌ای انجام دهند.

پایان برداشت سویا طی 10 روز آینده

موسی خانی افزود: در صورت مساعد بودن هوا، ظرف ۱۰ روز آینده برداشت سویا در استان گلستان به پایان می‌رسد.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع رسانی آرش کرمانی،سویا حاوی حدود 35 تا 40 درصد پروتئین و 18 تا 21 درصد چربی است وبه منظور تولید روغن و کنجاله تولید و فرایند می شود با حرارت دادن به سویا کیفیت آن بهتر شده بازدارنده تریپسین غیرفعال شده و متیونین بهتر در دسترس قرار می گیرد.

با وجود این می بایست دقت شود که ممکن است حرارت زیاد به لیزین و احتمالا اسیدهای آمینه ضروری دیگر صدمه رساند یا آنها را از دسترس خارج سازد ولی به طور کلی بیشتر تحقیقات بر این نظر تاکید داشته که کنجاله سویا برای حداکثر کیفیت پروتئین می بایست حرارت مناسبی دیده باشند.

سویا که چربی آن گرفته شده باشد به دو صورت آسیاب کامل یا پرک شده مصرف می گردد با وجود این لازمه حرارت دادن ایجاب می کند که دانه ها به طور مناسبی فرایند شوند.

در آزمایش‌های تغذیه جیره های تمام چربی دار سویا به جوجه ها نتایجی به دست آمده که دانه های کامل یا دانه های آسیاب شده مطلوب ترند اما باید متذکر شد که در مناطقی که با مشکل کمبود روغنهای نباتی مواجه اند اقتصادی تر آن است که فقط ازکنجاله استفاده شده و روغن آن جدا گردد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments