پایش آنفلونزای حاد طیور در آبگیرها و تالاب‌های استان خوزستان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، دکتر رضا اسدی با اشاره به پایش آنفلونزای حاد طیور در آبگیرها ، اظهار کرد: با توجه به وقوع کانون‌هایی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سایر کشورها و آغاز فصل مهاجرت پرندگان آبزی و آزادپرواز به کشور از جمله تالاب‌ها و آبگیرهای خوزستان، اداره‌کل دامپزشکی متناسب با برنامه ملی کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور، اقدامات کنترلی و پیشگیرانه را تا زمان رفع عوامل و فاکتورهای مخاطره‌آمیز انجام می‌دهد.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به پروتکل های از پیش تعیین شده، مراقبت‌های فعال در زمینه کنترل بیماری صورت گرفته است.

معاون امور سلامت اداره دامپزشکی استان خوزستان تصریح کرد: برنامه اداره دامپزشکی استان خوزستان در این زمینه در محورهایی از جمله مراقبت و رصد بیماری به شکل فعال و غیرفعال در چند لایه شامل پرندگان آبزی و وحشی، طیور صنعتی به ویژه مرغداری‌های تخم‌گذار و طیور بومی و روستایی است.

اسدی اضافه کرد:خوزستان از نظر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است.

پایش آنفلونزای حاد طیور در آبگیرها

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل پنجاه و چهار اکیپ فنی با مشارکت سایر دستگاه‌ها از جمله اداره‌کل حفاظت محیط زیست، وضعیت در آبگیرها و تالاب‌ها پایش می‌شود.

معاون اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در این زمینه اظهار کرد: در زمینه مراقبت‌های غیرفعال نیز در قالب دریافت گزارش بیماری و دیده‌وری از بخشداری‌ها و دهیاری‌های نزدیک آبگیرها و تالاب‌ها، دریافت گزارش از مراکز درمانگاهی دامپزشکی و دامپزشکان روستاها و همچنین روستاییان و دامدارن نزدیک آبگیرها و تالاب‌ها فعالیت می‌شود.

اسدی با اشاره به ترویج آگاهی گروه‌های در معرض خطر مانند روستاییانی که در مجاورت تالاب‌ها حضور دارند، یادآور شد: افزایش و ارتقای امنیت زیستی در سطح مرغداری‌ها، طیور بومی و روستایی نزدیک تالاب‌ها و آبگیرها، افزایش آگاهی و هوشیاری و مسئولیت‌پذیری بین دارندگان طیور، عموم جامعه و تمام گروه‌های مرتبط از جمله شکارچیان از دیگر اقدامات ما است.

ستاد استانی آنفلونزای حاد طیور تشکیل شده است

معاون اداره کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: ستاد استانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و ستادهای شهرستانی با حضور استاندار، فرمانداران و اعضای ستاد در سطح استان خوزستان تشکیل شده است که در این ستادها علاوه بر تشریح برنامه‌های کنترلی و پیشگیری از بیماری و وضعیت فعلی بیماری، وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌ها مجددا یادآوری می‌شود.

وی افزود: از سه سال پیش  تاکنون در خوزستان کانون و موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است. امسال نیز اداره‌کل دامپزشکی خوزستان با تمام توان کارشناسی و بهره‌گیری از مشارکت سایر دستگاه‌های استانی، جهت جلوگیری از بروز مجدد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلاش می‌کند.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی،هر ساله با شروع فصل زمستان، شاهد شیوع بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سطح کشور و در سطح واحدهای پرندگان بومی و صنعتی هستیم.

بر این اساس، این بیماری سال گذشته خسارت سنگینی به صنعت مرغ‌داری به ویژه مرغ‌داری صنعتی در کشور وارد کرد و طبق تخمین‌ها، خسارت این بیماری 2000 میلیارد ریال برآورد شده است.

آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان است که می تواند علاوه بر مرگ و میر پرندگان، باعث بیماری برخی حیوانات و حتی انسان شود.

این بیماری به سرعت منتشر می‌شود و منبع ویروس نیز پرندگان آلوده از قبیل مرغ و خروس، بوقلمون، اردک، غاز و خصوصاً پرندگان وحشی آبزی که در معرض ویروس بوده‌اند و می‌توانند ویروس عامل بیماری را در بدن خود داشته باشند و از طریق اشک، آب بینی، مدفوع و هوای تنفسی ویروس را در محیط پخش کنند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments