آسیب هزار میلیارد ریالی سرما به کشاورزی استان اصفهان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، منصور شیشه فروش با اشاره آسیب هزار میلیارد ریالی سرما به کشاورزی استان اصفهان، اظهار کرد: افت دما و سرمازدگی مهر امسال خسارت‌هایی را به محصولات کشاورزی در ۱۳ شهرستان استان اصفهان وارد کرده است.

وی افزود: ۱۱ هزار هکتار از محصولات زراعی استان اصفهان بر اثر سرمازدگی آسیب دیده که بیش از ده هزار هکتار از آن ذرت علوفه ای در ۱۲ شهرستان گلپایگان، خمینی شهر، دهاقان، فلاورجان، اصفهان، نجف آباد، لنجان، شهرضا، برخوار، شاهین شهر، تیران و مبارکه بوده است.

آسیب سرما به بیش از 300 هکتار باغ انگور و انار

مدیر اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آسیب به بیش از 300 هکتار از باغ های انگور و انار منطقه برخوار، تصریح کرد:  ۷۰ هکتار باغ سیب در منطقه سمیرم نیز دچار آسیب شده است.

شیشه فروش اضافه کرد: به ۹۸۰ هکتار از مزارع یونجه و تنباکو در گلپایگان خسارت وارد شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه 1000 هکتار از این خسارت‌ها هم به سایر محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز، گوجه، کدو حلوایی، یونجه و تنباکو وارد شده است.

مدیر اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: سرمازدگی، آفات گیاهی، تگرگ و یخبندان آسیب زیادی را به کشاورزی وارد می‌کند و تنها راهکار جبران این خسارت‌ها بیمه کردن محصولات کشاورزی است.

شیشه فروش افزود: کشاورزان و باغداران باید محصولات خود را در سال زراعی در برابر حوادث احتمالی از جمله سرمازدگی بیمه کنند.

آسیب هزار میلیارد ریالی سرما به کشاورزی استان اصفهان

این مقام مسئول یادآور شد: توصیه جدی مدیریت بحران استان اصفهان بیمه کردن محصولات و دارایی‌های کشاورزان و باغداران در برابر حوادث و مخاطرات طبیعی است.

شیشه فروش در پایان تصریح کرد: پیش از این سرمازدگی فروردین ماه سال جاری در بخش باغ‌ها و زراعت استان  ۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد که یکهزار و ۹۰۰ هکتار باغ و یکهزار و ۵۰۰ هکتار زراعت را در ۱۲ شهرستان تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، استان اصفهان با شرایط متنوع آب و هوایی استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به طوری که در مناطق گرم و خشک خرما، انار و پسته، در مناطق سرد و کوهستانی بادام و گردو و در مناطق معتدل سرد استان انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، ۷۰درصد مجموع اراضی کشاورزی استان به کشت محصولات زراعی اختصاص دارد و سالانه ۴.۶ میلیون تُن محصولات زراعی در استان اصفهان تولید می‌شود.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت کل استان و ۳.۹ درصد از اراضی کشور را به خود اختصاص داده‌است.

مجموع اراضی باغی استان ۷۹ هزار هکتار که بیشترانواع سیب درختی، به، انگور، گلابی، زردآلو، بادام و پسته است.

مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان اصفهان در شرایط عادی ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود. بخش کشاورزی استان در زمینه تولید شیرخام، گوشت مرغ و قرمز، تخم‌مرغ، محصولات گلخانه‌ای، شترمرغ، بوقلمون و ماهی زینتی رتبه‌های اول تا سوم را داراست.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments