هزینه واکسیناسیون دام سنگین برای بیماری تب برفکی زیاد نیست

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حمیدرضا حسینی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه هزینه واکسیناسیون دام سنگین برای بیماری تب برفکی زیاد نیست ،اظهار کرد: واکسیناسیون دام سنگین استان سمنان علیه بیماری تب برفکی با پوشش ۹۸ درصدی انجام شد.

وی افزود: واکسناسیون دام سنگین استان سمنان علیه بیماری تب برفکی با مشارکت بخش خصوصی  انجام و ۴۸ هزار دز واکسن برای واکسیناسیون مصرف شد.

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ راس دام سنگین بهره‌برداران در مناطق محروم استان سمنان که بیشتر آنها از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند به صورت رایگان انجام و ۳۰۰ میلیون ریال بابت واکسیناسیون رایگان هزینه شد.

هزینه واکسیناسیون دام سنگین برای بیماری تب برفکی زیاد نیست

حسینی اضافه کرد:هزینه واکسیناسیون دام سنگین برای بیماری تب برفکی زیاد نیست و بهره‌برداران به واسطه آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از واکسیناسیون دام استقبال می‌کنند و مقاومتی برای انجام طرح ندارند.

وی ادامه داد: کانون جدی تب برفکی در استان سمنان وجود نداشته و خوشبختانه از این بابت نگرانی وجود ندارد.

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: آموزش‌های لازم به دامداران در زمینه رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در دام به صورت مداوم ارایه می‌شود.

برگزاری 35 دوره آموزش برای بهره‌برداران

حسینی افزود: ۳۵ دوره آموزشی در هفت ماه نخست امسال برای بهره‌برداران برگزار شد و پنج هزار و ۲۰۰ نفرروز آموزش در زمینه دامداری و مراقبت دام دریافت کردند.

وی یادآور شد: بیماری تب برفکی در دام، اقتصاد دامدار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فعالان صنعت پرورش دام و طیور باید مراقب آسیب های اقتصادی این بیماری باشند.

حسینی اضافه کرد: با آگاهی بخشی مناسب به بهره‌برداران، آنان حتی درخواست انجام واکسیناسیون هر چهار ماه را دارند.

تب برفکی دام چیست؟

به گزارش واحد پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، عامل اصلی بیماری تب برفکی که همواره آسیب‌های اقتصادی فراوانی برای دامداران و فعالان صنعت دام و طیور به همراه دارد، ویروسی به نام پیکورنا ویروس است که از زیرشاخه های اصلی ویروس آفتوویروس محسوب می‌شود و روند فعالیت آن به این شکل است که با نفوذ در بدن دام مبتلا شروع به تکثیر خود کرده و به صورت تدریجی وارد خون می‌شود.

مستندات مرکز تحقیقات دامپزشکی کشور نشان می‌دهد این بیماری باعث ایجاد تب شدید در دام و بروز تاول‌هایی در دهان و پای حیوان می‌شود و در صورت پارگی این تاول‌ها باعث ایجاد زخم در سم و لنگش دام؛ ایجاد زخم دهان در دام و ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه دام می شوند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments