هرگونه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا،‌ محمد محمدزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی اظهار کرد: هرگونه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود .

وی افزود: به همین منظور باید تمامی دامداران نسبت به پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کنند.

هرگونه جابه‌جایی دام‌ بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی تصریح کرد: در استان ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک و ۸۱ هزار راس دام سنگین وجود دارد.

محمدزاده اضافه کرد: در راستای قانون نظام دامپروری کشور و اجرای شیوه نامه ضوابط اختصاصی حمل و نقل و نگهداری دام زنده،  مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح ملی پلاک کوبی و هویت گذاری دام از اواخر سال ۹۷ به استان ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: داشتن آمار جمعیت دامی و توزیع هدفمند نهاده های دامی، برآورد میزان تولیدات از جمله اهداف طرح پلاک کوبی و هویت گذاری دام است.

بکارگیری 70 نفر از متخصصان رشته کشاورزی در این زمینه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با هدف سرعت بخشی به این طرح علاوه بر همکاری و مساعدت اتحادیه ها و صندوق بیمه، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی تعداد ۷۰ نفر از دانش آموختگان بیکار رشته کشاورزی به خصوص رشته دامپروری شناسایی، آموزش و در این طرح بکارگیری شده اند.

محمدزاده افزود: افزون بر ۹۰ درصد دام های سبک و ۸۵ درصد دام های سنگین استان به صورت سنتی نگهداری می شود که این امر موجب کندی در امر پلاک گذاری شده است.

وی یادآور شد: شناسنامه دار کردن دام علاوه بر صیانت از ذخایر ژنتیکی، سبب سهولت در ردیابی دام در نقل و انتقال و خرید و فروش ها می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی گفت: همچنین شناسنامه دار شدن دام سبب جلوگیری از قاچاق دام خواهد شد، تمام دام ها در سامانه اصلاح نژاد دام کشور ثبت می شوند.

پیشگیری از سیاه‌زخم یا شاربن در انسان چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری شاربن یا سیاه زخم در دام سنگین یا سبک یکی از بیماری‌های شایع در گونه‌های دامی است که هرساله تعداد زیادی از دام‌ و انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

اصلی ترین عامل پیشگیری از ابتلا به این بیماری در گونه‌های انسانی، پرهیز از ارتباط جسمی مستقیم با خاک و کود حیوانی است و بسیاری از متخصصان امر در این باره دستکاری خاک و کود را یک عامل اصلی ابتلا دانسته اند.

یکی دیگر از مواردی که باید حتما از سوی فعالان صنعت پرورش دام و طیور رعایت شود، پرهیز از دستکاری پوست و پشم حیوانات در روند تولید محصول و پرورش دام و طیور است.

البته عدم ارتباط فیزیکی و جسمی با دام مشکوک به ابتلای این بیماری و کشتار سریع آن نیز یکی دیگر از مواردی است که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از انسان ها را به کام مرگ کشانده و کشتار دام حتما باید از سوی دامپزشکی انجام شود.

بیشتر بخوانید:

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments