مرغداران از صدور گواهی تردد برای محموله‌های خود اطمینان حاصل کنند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، دکتر سیدمحمدمهدی احمدی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی با بیان اینکه باید مرغداران از صدور گواهی تردد برای محموله‌های خود اطمینان حاصل کنند، اظهار کرد: با توجه به مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محموله هایی که گواهی بهداشتی این اداره کل را نداشته باشند، به عنوان محموله غیرمجاز و غیرقانونی برابر ضوابط ستاد مذکور، برخورد قانونی می شود.

وی افزود: مسوولان فنی بهداشتی کارخانجات خوراک دام و طیور و شرکت های ارسال کننده این محموله ها نیز موظف هستند برای تمامی محموله های خروجی خود، گواهی معتبر حمل بهداشتی قرنطینه ای به مقصد موردنظر صادر کنند.

مرغداران از صدور گواهی تردد برای محموله‌های خود اطمینان حاصل کنند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی تصریح کرد: مرغداران نیز لازم است هنگام خرید چنین محموله هایی از صدور گواهی برای محموله خود اطمینان یابند.

احمدی اضافه کرد: صدور مجوز جوجه ریزی دوره بعدی مرغداران منوط به اخذ مجوزهای لازم و برابر ظرفیت مجاز واحد پرورشی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از شرط های صدور مجوز جوجه ریزی نیز حمل جوجه یک روزه به مقصد مرغداری با گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی است.

شرایط صدور مجوز جوجه ریزی چیست؟

مدیر اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تهیه نهاده و دان مرغی با مجوز قرنطینه ای دامپزشکی و ثبت آن در سامانه و ثبت واکسیناسیون و تلفات و بیماری حین دوره پرورش در سامانه «جی. آی. اس» به طور روزانه توسط مسوول فنی بهداشتی نیز از دیگر شرایط صدور مجوز جوجه ریزی است.

احمدی افزود: در حال حاضر  ۹۴ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان با ظرفیت ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۴۳۰ قطعه مشغول به فعالیت هستند.

وی یادآور شد: این واحدها در هر دوره، ۶۵۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارند و سرانه مصرف گوشت مرغ در خراسان شمالی ۲۰ کیلوگرم در سال است.

چگونه بیماری شاربن یا سیاه زخم را درمان کنیم؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری شاربن یا سیاه زخم در دام سنگین یا سبک یکی از بیماری‌های شایع در گونه‌های دامی است که هرساله تعداد زیادی از دام‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

تحقیقات تخصصی دامپزشکی نشان می‌دهد درمان این بیماری در موارد فوق حاد و حاد تقریباً غیر ممکن است  و منجر به تلف شدن دام یا انسان مبتلا می‌شود.

البته برای پیشگیری از بروز این بیماری در دام‌های اهلی (علف خواران) حداقل یکبار در سال در مناطق آندمیک واکسیناسیون همگانی بایستی انجام شود .

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments