هشدار جدی به فعالان صنعت پرورش طیور در استان اردبیل

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، بهلول تکلوی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با ارائه هشدار جدی به فعالان صنعت پرورش طیور در استان اردبیل، اظهار کرد: خوشبختانه استان اردبیل در حال حاضر عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است و موردی از ابتلا به این ویروس در سطح استان مشاهده نشده است.

وی افزود: باتوجه‌به شیوع بیماری در کشورهای روسیه و قزاقستان و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی لزوم آماده‌باش در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

هشدار جدی به فعالان صنعت پرورش طیور در استان اردبیل

مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال بدهند.

تکلوی اضافه کرد: باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل که در مسیر مهاجرت این پرندگان واقع شده، احتمال پخش و انتقال این ویروس در منطقه بسیار بالا است.

وی ادامه داد: ضمن هشدار جدی به صاحبان و فعالان پرورش طیور در استان در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای و افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی؛ اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در سطح استان انجام شده است.

سه اصل مهم در کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: پیش‌بینی، پیشگیری و آمادگی سه اصل مهم در کنترل این بیماری است.

تکلوی افزود: تشکیل کمیته استانی در اداره کل و تشکیل ستاد استانی مقابله با این بیماری در سطح استان به ریاست استاندار، اجرای طرح ملی پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، هماهنگی و همکاری بین بخشی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط انجام شده و برای مبارزه با این بیماری همچنان تلاش می کنیم.

نقش واکسیناسیون در کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، ویروس‌های آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگانکه (HPAI) که همواره در برخی از کشورهای شرق آسیا علائمی از آن مشاهده می‌شود، علاوه بر نگرانی نظام بهداشت عمومی به سبب پیامدهای اقتصادی هنگفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار اند و اغلب فعالان صنعت پرورش دام و طیور می‌کوشند تا از تولیدات خود را از این بیماری محافظت کنند.

در واقع در سال‌های اخیر، به علت شدت اپیدمی‌های مرتبط با این بیماری خطرناک و عدم موفقیت در کنترل و ریشه‌کنی HPAI، واکسیناسیون به عنوان یک راهبرد دقیق و از پیش تعیین شده برای مقابله با این بیماری در برنامه ملی پیشگیری و کنترل برخی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران وارد شده است.

کارشناسان علوم بهداشتی مرتبط با مراقبت از دام و طیور معتقدند نقش واکسیناسیون در کنترل HPAIبسیار برجسته است و استفاده مستمر از راهکارهای مرتبط با این واکسیناسیون موجب کنترل دائم این بیماری می شود.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments