شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در بزرگ‌ترین مجموعه مرغ تخم‌گذار خراسان جنوبی

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، قاسم عجم، رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در بزرگ‌ترین مجموعه مرغ تخم‌گذار خراسان جنوبی، اظهار کرد: سه کانون مثبت آنفلوآنزای فوق حاد در خراسان جنوبی طی پنج روز عملیات طاقت‌فرسا، معدوم‌سازی و مهار شد.

وی افزود: متاسفانه یکی از این سه واحد، بزرگترین مجموعه مرغ تخمگذار استان بود که بیش از ۳۰۰ هزار مرغ تخمگذار آن طی چهار روز معدوم‌سازی و دفن بهداشتی شد.

شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در بزرگ‌ترین مجموعه مرغ تخم‌گذار خراسان جنوبی

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: نهم دی ماه نتیجه مثبت اولین مرغداری به استان اعلام شد که بلافاصله اکیپ‌های قرنطینه تشکیل و واحد مورد نظر قرنطینه شد.

عجم اضافه کرد: همان روز ستاد استانی آنفلوآنزای فوق حاد تشکیل و هماهنگی‌های بین بخشی انجام شد.

وی ادامه داد: کانون دوم و سوم طی روزهای بعد مشخص شدند که همگی تا ۱۶ دی ماه معدوم‌سازی و مهار شدند.

معدوم سازی کامل کانون‌های شیوع بیماری

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تحت تیپ ویروس جدا شده از آنفلوآنزای فوق حاد در خراسان جنوبی H۵N۸ بود که مشابه تحت تیپ ویروس شایع در سال ۹۶ ارزیابی شد و این تحت تیپ سال جاری در تعداد زیادی از کشورهای آسیایی و اروپایی شایع است که خوشبختانه شواهدی مبنی بر انتقال آن به انسان و ایجاد بیماری در انسان وجود ندارد.

عجم افزود: همچنین حساسیت طیور گوشتی به این ویروس کمتر از مرغ تخمگذار است.

وی یادآور شد: واکسیناسیون به تنهایی قادر به مهار بیماری نیست و رعایت ضوابط امنیت زیستی مرغداری اهمیت بیشتری دارد.

پیشگیری از ابتلای بیماری سالمونلوز در طیور چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، برای پیشگیری از سالمونلوز، رعایت بهداشت، تجویز آنتی بیوتیک در غذای پرنده و رعایت بهداشت و عاری از باکتری بودن غذای آنها ضروری است.

جوشاندن تخم مرغ به مدت سه تا پنج دقیقه در دمای 79 درجه سانتیگراد می تواند باکتری های سالمونلای موجود در تخم مرغ را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments