تراکم واحدهای مرغ تخمگذار در استان مرکزی بیشتر از ظرفیت منطقه است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، علی‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه تراکم واحدهای مرغ تخمگذار در استان مرکزی بیشتر از ظرفیت منطقه است، اظهار کرد:  نامه ای به وزارت جهار کشاورزی، ستاد پدافندغیرعامل کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده که توسعه کمی و ایجاد واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار و مادر ممنوع شود.

وی افزود: تراکم واحدهای مرغ تخمگذار در استان مرکزی نیز بیشتر از ظرفیت این متطقه است و به همین دلیل ایجاد واحد جدید برای پرورش این نوع مرغ در آن ممنوع شده است.

تراکم واحدهای مرغ تخمگذار در استان مرکزی بیشتر از ظرفیت منطقه است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در ۱۸ آذرماه سال ۹۵، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه تالاب میقان اراک شایع  و ۲ روز پس از آن در اصفهان و قم مشاهده شد.

ماکنعلی اضافه کرد: این بیماری موجب شد تا ۳۳ درصد مزارع صنعتی و ۱۱ درصد روستاها درگیر شوند.

وی ادامه داد: ۳۲۴ میلیارد تومان غرامت با نرخ دلار یک هزار تومانی آن زمان، بابت معدوم کردن مرغ ها و نهادها پرداخت شد که با نرخ امروز این رقم به ۴۲۵ هزار میلیارد ریال می‌شود.

33 درصد مزارع صنعتی با آنفلوآنزای فوق حاد طیور درگیر شده اند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: برنامه ریزی های مختلفی برای مقابله با این بیماری از جمله ایجاد کمربندی ایمنی در هفت استان آذربایجان شرقی، البرز، قزوین، قم، مرکزی، تهران و اصفهان در نظر گرفته شد.

وی یادآور شد: با وجود مخالفت های زیاد این مهم در سال ۹۶ در این استان ها محقق شد.

ماکنعلی افزود: در زمان شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال ۹۵، تلفات این بیماری سه ماه به طول انجامید اما محیط زیست استان مرکزی در شیوع بیماری امسال در تالاب میقان اراک بی نظیر عمل کرد که جای تقدیر دارد.

بیماری سالمونلوز در طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، سالمونلز نیز یکی از بیماری های شایع در میان طیور است که هرساله آسیب اقتصادی قابل توجهی به فعالان صنعت پرورش دام و طیور وارد می‌کند.

در حقیقت این بیماری خطرناک در اثر آلودگی به باکتری سالمونلا در طیور ایجاد می شود.

سالمونلوز خطرناک ترین بیماری مشترک بین انسان و طیور است و می تواند از پرنده به تخم و در نتیجه انسان و یا نسل بعد منتقل شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments