آنفلوآنزای فوق حاد طیور می‌تواند منجر به تلفات انسانی شود

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، رامین پورنجف، مدیر اداره کل دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه آنفلوآنزای فوق حاد طیور می‌تواند منجر به تلفات انسانی شود، اظهار کرد:  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از مهمترین بیماریهای خطرناک ویروسی است.

وی افزود: در پرندگان این ویروس با واگیری و تلفات بسیاربالایی همراه بوده و موجب خسارات هنگفت در صنعت طیور می شود و  بسیار واگیربوده و به سرعت تکثیر شده و اپیدمی ایجاد می‌کند.

آنفلوآنزای فوق حاد طیور می‌تواند منجر به تلفات انسانی شود

مدیر اداره کل دامپزشکی استان ایلام تصریح کرد: این ویروس پتانسیل بالایی در جهش ژنتیکی داشته و میتواند به عنوان بیماری مشترک موجب همه گیری در جوامع انسانی و حتی تلفات انسانی شود.

پورنجف اضافه کرد: در حال حاضر پس از ورودویروس به کشور از طریق پرندگان مهاجر واجد چندین کانون در حیات وحش و مزارع صنعتی هستیم در استانهای اردبیل مازندران و مرکزی در تهران وشهرستان ملارد  و اخیرا در استان خراسان جنوبی بیماری گزارش شده است.

وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان در این خصوص اگاهی سازی و اطلاع رسانی را با مکاتبات بااستاندارمحترم  ومجموعه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران استان و تشکیل ستاد استانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان راآغاز نموده و تعامل حداکثری با فرمانداران ؛دانشگاه علوم پزشکی ؛مراکز بهداشتی و درمانی اداره کل حفاظت از محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی دنبال می کند.

آنفلوآنزای فوق حاد طیور اخیرا در خراسان جنوبی گزارش شده است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان ایلام  خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی به روستاییان و عشایر را در خصوص محدودیت ومحصور کردن طیور بومی گزارش تلفات احتمالی پرندگان وحشی ؛رصد وپایش تلفنی کلیه مرغداریهای استان ؛رصد وپایش کلیه تالابها سد ها ابگیرها وحاشیه رودخانه ها بصورت مستمر با تشکیل جلسات با مسئولین جهاد کشاورزی شهرستانها واتحادیه مرغداران و نیروی محترم انتظامی در راستای ممنوعیت ورود طیور حذفی صنعتی و ماکیان بومی و زینتی دنبال می شود.

وی یادآور شد: با وجود اینکه تا این تاریخ و از سال ۸۹موردی از بیماری در استان گزارش نشده اما دامپزشکی استان  در راستای پیشگیری و مقابله  بارخداد بیماری از تمام توان؛مکانات وظرفیت های خودرا بسیج کرده است.

پورنجف افزود: ارگانهایی که در راستای تامین دام و طیور برای روستاییان و عشایر برنامه ای دارند باید دقت کنند که اکیدا از وارد نمودن طیور بومی و هر گونه ماکیان به استان و واگذاری به دامداران و روستاییان خودداری نمایند وقبل از هر اقدامی در این خصوص با اداره کل دامپزشکی هماهنگی لازم را انجام دهند.

علت تلفات در جوجه‌های یکروزه چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، اطلاعات ارائه شده از سوی محققان علوم دامپزشکی نشان می‌دهد جوجه یکروزه در برابر استرس بسیار آسیب پذیر می باشد و باید شرایط به گونه‌ای محیا شود که مانع سرد شدن یا گرم شدن شود .

متأسفانه بدلیل نگهداری تعداد زیاد پرنده در یک سالن ،فراهم نمودن شرایط یکسان برای همه آنها تقریبا غیر ممکن است مگر اینکه سیستم های کنترل محیطی بسیار دقیق عمل کنند .

در حقیقت بطور کلی میزان تلفات جوجه ها در 4،5 روز اول زندگی ناشی از تأثیر مدیریت و سلامتی در گله مادر و یا مدیریت و بهداشت جوجه کشی است .

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments