پرورش پرندگان به صورت یکجا یا جداگانه؟

در حال بارگذاری...

اکثر پرورش دهنده ها اصرار دارند پرورش پرندگان را به صورت یکجا آزمایش کنند و تبدیل به یک مجموعه مطرح در زمینه پرورش حیوانات پرسود در منزل شوند! یعنی می‌خواهند همه چیز را با هم پرورش دهند! حالا می‌خواهیم بدانیم که آیا داشتن سالن پرورش پرندگان زینتی یا غیر زینتی، به صورت یکجا و همزمان، کار درست و منطقی ای است یا نه؟ اگر نه، پس راحت‌ترین پرنده برای پرورش کدام است؟ با سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران در این نوشته همراه باشید.

پرورش پرندگان به صورت یکجا
پرورش پرندگان به صورت یکجا

بیشتر بخوانید: پرسود ترین شاخه پرورش پرندگان کدام است؟

پرورش پرندگان را از کجا شروع کنیم؟

قبل از هر چیز باید با یک اصل مهم آشنا شوید: پرورش پرندگان به صورت مختلط و یک جا ممنوع!

بسیاری از پرورش دهندگان عزیز از ما می‌پرسند قیمت پرندگان زینتی چطور است و چگونه می‌توانیم از وام پرورش پرندگان زینتی و غیر زینتی استفاده کنیم تا بتوانیم تعداد زیادی پرنده پرورش دهیم و به یک سود هنگفت دست یابیم؟ همچنین میدانید که با آموزش پرورش بلدرچین هم میتوانید به سود بسیار زیادی دست پیدا کنید.

باید به این عزیزان گفت که قبل از پیگیری طرح توجیهی پرورش پرندگان زینتی یا غیر زینتی، جستجوی وام و فکر کردن به نتایج شگفت انگیز، باید بدانید که اجازه ندارید مثلا هزاران پرنده مانند بلدرچین را با هزاران مرغ در کنار هم و به صورت یکجا نگه دارید! بدون شک این امر باعث شکست طرح بیزینسی شما می شود و ما قاطعانه از نتایج آن باخبریم. اگر پرورش دهنده ای می‌شناسید که درحال حاضر مشغول فعالیت در این قالب است، مطمئن باشید در آینده نزدیک با مشکلاتی روبرو می‌شود. برای این موضوع دلایل مختلفی داریم. مثلا فرض کنید یک پرنده مهاجر به راحتی بتواند انتقال دهنده نیوکاسل به مزرعه و سالن شما باشد، پس چطور می‌توانید مدل‌های مختلف پرورشی را در کنار هم مدیریت کنید؟!

شاید بپرسید که پرورش پرندگان مانند کبک و قرقاول که از یک خانواده هستند، چطور؟

ما هرگز این نوع پرورش را هم در تعداد بالا و هم سالن‌های متراژ بالا، پیشنهاد نمی‌کنیم. اگرچه در تعداد 50 تا 200 عدد، می‌توانید پرورش طیور، ماکیان و پرنده های هم خانواده را در کنار هم انجام دهید.

اگر هدف شما فعالیت به شکل صنعتی است، هیچ وقت این ریسک را انجام ندهید. نتیجه آن مشخص است: شکست!

همان‌طور که گفتیم پرورش طیور به این شیوه و در تعداد کم مانند 5 ،10 یا 20 عدد، ایرادی ندارد، ولی عملا این اعداد پرورش محسوب نمی‌شوند و در واقع شما مشغول انجام فعالیتی برای لذت و سرگرمی خود هستید.

در مجموع هرگز مرغ را در کنار کبک یا بلدرچین را در کنار قرقاول و غیره پرورش ندهید و حتما به تجهیزات سالن پرورش پرندگان زینتی یا غیر زینتی نیز فکر کنید. در این زمینه حتما رشد این پرندگان را با یکدیگر مقایسه کنید، مانند مقایسه پرورش قرقاول با پرورش مرغ که یکی از مباحث مهم برای نتیجه گیری در شاخه پرورش طیور است.

نحوه درست پرورش پرندگان
نحوه درست پرورش پرندگان

راحت ترین پرنده برای پرورش کدام است؟

این نوع از پرورش در صورتی توجیه اقتصادی دارد که درآمد حاصل از رسیدگی و پرورش، از مخارج و هزینه‌های آن، بیشتر باشد.

برای دست یافتن به این صرف اقتصادی، باید پارامترهای زیر را در هنگام پرورش در نظر بگیریم:

* عوامل داخلی (خصوصیات ارثی)

* عوامل خارجی (نوع تغذیه، روش پرورش و نگهداری، مدیریت سالن و پرندگان و سایر عوامل محیطی و طبیعی)

بنابراین به صورت کلی می‌توان گفت پرورش پرندگانی مانند قرقاول، بلدرچین یا شترمرغ به دلیل راندمان غذایی بهتر، مقاومت بیشتر در مقابل بیماری‌ها و ساده بودن ملزومات و تجهیزات نگهداری و پرورش آنها، از نظر اقتصادی برای یک پرورش‌دهنده بسیار ایده آل و راحت‌تر است.

در بین پرندگانی که برای پرورش در محیط خانگی ساده تر هستند، می‌توان از پرطرفدارترین گزینه ها برای پرورش پرندگان زینتی یعنی فنچ و مرغ عشق، نام برد. این پرندگان جدا از ظریف و حساس بودن، از نظر نگهداری و پرورش بسیار راحت هستند و حتی افراد تازه‌کار و بدون تجربه سال‌ها فعالیت نیز می‌توانند با نگهداری و رسیدگی آن‌ها،به درآمد دلخواه خود دست یابند.

برای اطلاع از قیمت تخم بلدرچین کلیک کنید.

شما برای ما از پرورش پرندگان به صورت یکجا و یا جداگانه بنویسید

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران به مسائل مختلفی چون داشتن سالن پرورش پرندگان زینتی یا غیر زینتی، به صورت یکجا و همزمان، کار درست و منطقی ای است یا نه؟ اگر نه، پس راحت‌ترین پرنده برای پرورش کدام است؟ پرداختیم. شما هم اگر نظری در این باره دارید، می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. نظرات شما می تواند برای سایر متقاضیان و بازدیدکنندگان این سایت مفید و کارساز باشد.

در حال بارگذاری...
تنظیمات بیشتر

 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments