پرورش مرغ بومی تخمگذار یا مرغ سفید؟

در حال بارگذاری...

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی قصد داریم، تا شما را با پرورش مرغ بومی تخمگذار و مرغ سفید آشنا کنیم. در این مطلب یه عواملی چون فضای لازم برای پرورش مرغ بومی ، تغذیه مرغ بومی و موارد پرورشی اشاره خواهیم کرد. در این مقاله می خواهیم مواردی را بررسی کنیم که تصمیم گیری در مورد پرورش مرغ محلی تخمگذار یا مرغ سفید را آسان‌تر می کند. با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب به 6 دقیقه زمان نیاز دارد.

به نکات مشترک فکر کنید

تعداد زیادی از پرورش دهنده ها در اوایل فعالیت به عنوان مرغدار، نمی دانند که پرورش مرغ بومی تخمگذار بهتر است یا مرغ سفید؟ به این دلیل که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند و حتی گاهی در پروسه گرفتن مجوز پرورش مرغ بومی، به این مسئله فکر می کنند که مرغ بومی پرورش دهیم یا سفید؟! البته باید بدانید که برای ورود به صنعت طیور، در ابتدا فرقی نمی کند که شما مرغ محلی یا مرغ سفید داشته باشید، اگرچه تفاوت هایی وجود دارد ولی در هر صورت شما به عنوان یک پرورش دهنده مرغ شناخته می شوید و حتی برای پرورش مرغ محلی در قفس هم، باید به نکات مشترک در این صنعت فکر کنید.

پرورش مرغ بومی تخمگذار
پرورش مرغ بومی تخمگذار

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی | روش ساده و پر درآمد، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین

توجیه اقتصادی پرورش مرغ بومی

در ابتدا لازم است که پرورش مرغ بومی تخمگذار توجیه اقتصادی شود. معمولا قیمت تخم مرغ محلی در بازار و در نود درصد مواقع بالاتر از مرغ سفید است، ولی فروش تخم مرغ محلی به راحتی تخم مرغ سفید نیست.

باید قبل از پرورش مرغ بومی، توجه کنید که هرچند سود پرورش این مرغ بیشتر است، اما فروش سخت تری دارد. البته خیلی کم پیش آمده که تخم مرغ روی دست فروشنده بماند، چرا که تخم مرغ یکی از منابع و نیازهای اصلی پروتئین برای انسان است. در این شرایط تخم مرغ تولیدی حتی اگر به نرخ اصلی خود نیز فروخته نشود، حتما به نرخ تخم مرغ سفید به فروش خواهد رسید. قطعا تخم مرغ سفید، تقاضا و بازار بیشتری را نسبت به مرغ محلی دارد و بیشتر مردم، تخم مرغ سفید را برای استفاده روزانه خود ترجیح می دهند.

فضای لازم برای پرورش مرغ بومی و فرصت های بیشتر

فرصت کسب و کار در حوزه پرورش مرغ محلی تخم گذار در مقایسه با مرغ سفید بیشتر است، چرا که در این حوزه رقبای کمتری وجود دارد و شما می توانید با داشتن برنامه ریزی، ابتکار عمل و تنوع، خیلی راحت مجموعه تولیدی خود را گسترش دهید. به طور مثال افرادی هستند که به شدت در جستجوی مرغ بومی هستند و بازاری که تامین کننده این نوع گوشت باشد، بسیار محدود است. همیشه یک سری تقاضا برای گوشت های دست نخورده و به اصطلاح ارگانیک وجود دارد و شما می توانید به راحتی و با داشتن برنامه بازاریابی دقیق، این فرصت ها را شکار کنید.

بیشتر درباره پرورش بلدرچین تخمگذار در اینجا

همان طور که در بالا اشاره کردیم، فروشگاه های عرضه گوشت مرغ بومی بسیار محدود هستند و البته تخم مرغ محلی در بین کسانی که به تغذیه غذایی سالم اهمیت می دهند، بسیار پرطرفدار است. بنابراین می توانید با جستجوی بازاری که خواهان گوشت و تخم مرغ ارگانیک است، به دنبال ایده پرورش مرغ بومی تخمگذار باشید.

پرورش مرغ بومی تخمگذار
پرورش مرغ بومی تخمگذار

بیشتر بخوانید: سندرم افت تولید تخم مرغ چه علائمی دارد؟ + راه های تشخیص و درمان

 آموزش پرورش مرغ بومی

همانطور که در مقاله های قبلی هم اشاره کردیم، برای شروع هر نوع فعالیتی و مخصوصا پرورش مرغ محلی تخمگذار، نیاز به آموزش هایی دارید که بتوانید از یک قفس پرورش طیور شروع کنید و کسب و کار خود را گسترش دهید. در این زمینه می توانید از مطالب پرورش مرغ بومی یا فیلم های آموزش هوش پرورش مرغ بومی در سایت آرش کرمانی استفاده کنید. در ادامه همه خواص تخم بلدرچین را مطالعه کنید.

در نظر گرفتن معایب پرورش مرغ بومی

همانطور که می دانید نظارت بر تولید تخم مرغ سفید و واحدهای مرغ سفید، بسیار قوی و جدی است و در صورت تخلف، با تعاونی و اتحادیه های مربوط درگیر خواهید شد. حتی اگر به شکل آنلاین و از یک واحد معتبر خرید کرده باشید، نام و مکان شما ثبت می شود و به خرید شما مجوز حمل تعلق می گیرد.

در مورد موارد تخلف نیز کلاهبرداری در پرورش مرغ بومی تخمگذار بیشتر از مرغ سفید است، دقیقا به همان دلیل که نظارت کمتری در واحدهای مرغ محلی وجود دارد. مثلا وقتی می خواهید پولت تخم گذار  یا نیمچه مرغ را خریداری کنید، به دلیل عدم وجود واحدهای معتبر در بازار، با ریسک بالایی مواجه می شوید. این مورد در حالتی که تجربه کافی هم نداشته باشید و مرغ خوب را نتوانید تشخیص دهید، ضررهای زیادی را به همراه خواهد داشت.

پرورش مرغ بومی تخمگذار
پرورش مرغ بومی تخمگذار

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

تغذیه مرغ بومی

به طور کلی نیازهای خوراکی مرغ‌های بومی روستا، تا حد زیادی از منابع موجود در همان منطقه تأمین می شود. هدف از این نوع پرورش و تهیه این نوع جیره غذایی، استفاده از منابع و پتانسیل های موجود در همان روستا یا منطقه است. در این حالت مرغ ها نیز به این نوع تغذیه بومی عادت خواهند کرد. در نتیجه چیزی در حدود 40 درصد از جیره این مرغ ها توسط خوراک از طبیعت و محیط باز، تامین خواهد شد و بقیه نیاز غذایی پرورش مرغ بومی تخمگذار از طریق برنامه ریزی دستی خوراک توسط مرغدار انجام می شود.

این منابع می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انجام  پروسه سیلوکردن، خرد کردن و تبدیل کردن
  • استفاده از مازاد و ضایعات قابل استفاده کارخانه‌های مربوط به خوراک طیور مانند باقی مانده های بوجاری و شالیکوبی
  • استفاده از گیاهان غیرقابل استفاده برای تهیه دان مورد استفاده در تغذیه طیور و مرغ

شما برای ما از پرورش مرغ بومی تخمگذار بنویسید

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران پرورش مرغ بومی تخمگذار و تمامی جوانب آن را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه در این زمینه از تجربیات مفیدی برخوردار هستید، آن را از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. تجربیات شما می تواند میزان سوددهی مخاطبین سایت آرش کرمانی را چندین برابر کند.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

2 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments