پایش مستمر پرندگان مهاجر و بومی در شهرستان مهاباد

به گزارش واحد خبر پایگاه اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، عباس آغاز، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با اشاره به پایش مستمر پرندگان مهاجر و بومی در شهرستان مهاباد،اظهار کرد: کارشناسان این شبکه به صورت مستمر واحدهای مرغداری این شهرستان را مورد پایش قرار می‌دهند و در پایش‌های این کارشناسان تاکنون موردی از مرگ و میر پرندگان به خاطر این بیماری مشاهده نشده است.

وی افزود: علاوه بر این این یک تیم مشترک از شبکه دامپزشکی و اداره حفاظت محیط زیست مهاباد مشغول پایش پرندگان مهاجر و بومی در تالاب‌ها و منابع آبی این شهرستان هستند که این تیم نیز تاکنون مواردی از مرگ و میر پرندگان مشاهده نکرده‌اند.

پایش مستمر پرندگان مهاجر و بومی در شهرستان مهاباد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد تصریح کرد: از اهالی روستاهای حاشیه تالاب‌ها و مالکان واحدهای صنعتی پرورش طیور میخواهم تا در صورت مشاهده تلفات غیرعادی موارد را سریع به اداره دامپزشکی اعلام کنند تا طی مشخص شدن نتایح اقدامات قرنطینه‌ای انجام شود.

آغاز اضافه کرد: هم‌اکنون ۸۲ واحد مرغداری شامل ۵۸ واحد مرغداری، ۶ واحد تولیدی گوشت مادر، چهار واحد تخم‌گذار، ۲ واحد جوجه‌کشی و یک واحد بوقلمون با ظرفیت یک میلیون و ۹۸۲ هزار قطعه در این شهرستان فعال است.

وی یادآور شد: علاوه بر این تالاب‌ها و منابع آبی این شهرستان یکی از مهمترین مناطق کوچ پرندگان مهاجر در آذربایجان‌غربی به‌شمار می رود که لزوم پایش این مناطق برای شناسایی احتمالی پرندگان مبتلا از اهمیت زیادی برخوردار است.

مهاباد یکی از مهم‌ترین مناطق کوچ پرندگان است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، بیماری ویروسی است که مختص پرندگان است و سایر حیوانات درگیر این ویروس نمی‌شوند، این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

وی افزود: پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوانزا محسوب می‌شوند و به وسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

آغاز ادامه داد: در نوع خفیف آنفلوآنزای پرندگان، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث تلف شمار زیادی از آنها می‌شود.

مضرات اقتصادی بیماری یون چقدر است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بررسی 934 گله مبتلا به بیماری یون از نظر برآورد ضرر اقتصادی حاصله نشان داده است که در گله هایی که دست کم 10درصد از دام‌ها علائم کلینیکی بیماری یون را نشان می دهند بطور متوسط سالیانه 245 دلار به ازای هر گاو در گله ضرر وارد می‌شود.

همچنین متوسط ضرر اقتصادی سالیانه در کل گله های مثبت 100 دلار به ازای هر گاو و ضرر به صنعت تولید شیر 200 میلیون دلار برآورد می گردد .

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments