واکسیناسیون مرغ‌های تخمگذار خراسان جنوبی در برابر آنفلوآنزای فوق حاد طیور

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، قاسم عجم ،رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به واکسیناسیون مرغ‌های تخمگذار خراسان جنوبی در برابر آنفلوآنزای فوق حاد طیور، اظهار کرد: یک و نیم  میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد برای استان تامین شده و علاوه بر پولت‌های تخمگذار، مرغان تخمگذار تا سن ۷۶ هفته هم می‌توانند واکسینه شوند.

وی افزود: خراسان جنوبی با توجه به بروز سه کانون، سیزدهمین استان مشمول برنامه واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد تشخیص داده شده که باید تمام پولت‌های تولیدی استان باید اجباراً واکسینه شوند.

واکسیناسیون مرغ‌های تخمگذار خراسان جنوبی در برابر آنفلوآنزای فوق حاد طیور

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: این واکسن باید در دو نوبت به فاصله ۳ تا ۴ هفته تزریق شود تا ایمنی کافی تا ۷۰ هفتگی ایجاد کند.

عجم اضافه کرد: مرغداران تخمگذار بخصوص در شهرستان‌های بیرجند و خوسف برای پیشگیری از تلفات می‌توانند متقاضی واکسن شوند و برای این کار باید با شبکه دامپزشکی شهرستان تماس بگیرند.

وی ادامه داد: در هفته گذشته از معدوم‌سازی و مهار سه کانون مثبت آنفلوآنزای فوق حاد در خراسان جنوبی طی پنج روز انجام شد.

مهار سه کانون مثبت آنفلوآنزای فوق حاد طیور در خراسان جنوبی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نهم دی ماه نتیجه مثبت اولین مرغداری به استان اعلام شد که بلافاصله اکیپ‌های قرنطینه تشکیل و واحد مورد نظر قرنطینه شد.

عجم افزود: کانون دوم و سوم طی روزهای بعد مشخص شدند که همگی تا ۱۶ دی ماه معدوم‌سازی و مهار شدند.

وی یادآور شد: واکسیناسیون به تنهایی قادر به مهار بیماری نیست و رعایت ضوابط امنیت زیستی مرغداری اهمیت بیشتری دارد.

تشخیص بیماری مارک در طیور چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، ویروس مارک در دستگاه های مختلفی مثل دستگاه گوارش و دستگاه عصبی می تواند نفوذ کند و بسته به محل قرارگیری عوارض مختلفی به جا بگذارد از جمله ایجاد تومورهایی در پوست، ریه، تخمدان، دستگاه تناسلی و فولیکول‌های پر، بی اشتهایی و کاهش وزن، اسهال و فلج شدگی از علایم این بیماری به شمار می روند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments