همه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر کشور باید واکسیناسیون شوند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مجتبی ورمقانی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان کردستان با بیان اینکه همه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر کشور باید واکسیناسیون شوند، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی کردستان، آمادگی ۱۰۰درصد برای مقابله با بحران احتمالی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دارد.

وی افزود: سیاست قبلی کشور این بود که واکسیناسیون علیه این بیماری در استان‌های پرتراکم از لحاظ مرغداری تخمگذاری انجام شود.

همه واحدهای مرغ تخم‌گذار و مادر کشور باید واکسیناسیون شوند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان کردستان تصریح کرد:  هفته قبل شورای دامپزشکی مصوب کرد که واحدهای مرغ تخمگذار و مرغ مادر همه استان‌های کشور باید علیه این بیماری واکسیناسیون انجام دهند.

وی اضافه کرد: کردستان ۱۶ واحد مرغداری مرغ  مادر و هشت واحد مرغداری تخمگذار دارد که مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

ورمقانی ادامه داد: واکسن به اندازه کافی تامین شده و به مرغداران توصیه می شود تا هرچه زودترنسبت به تهیه و تزریق آن به طیور خود اقدام کنند.

کردستان مستعد ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد طیور است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان کردستان خاطرنشان کرد: این تاکید نسبت به واحدهایی که در  اطراف تالاب‌ها و دریاچه ها از جمله زریبار مریوان و سراب قروه هستند بیشتر از سایر واحدها است و در این بیماری نگرانی اصلی متوجه روستاییانی بوده که با کشتار  بدون مجوز و نظارت بهداشتی، خرید و فروش مرغ بومی امکان شیوع بیماری را افزایش می‌دهند.

ورمقانی افزود: به صورت مرتب از تلفات مشکوک نمونه برداری و در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی کردستان، آزمایش می‌شود اما تا کنون موردی از بیماری تاکنون مشاهده نشده است.

وی یادآور شد:  آموزشهای لازم به مرغداران حاشیه این منابع آبی ارائه شده است.

علائم کالبدگشایی بیماری وبای طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، بر اساس تحقیقات مرتبط با بیماری وبای طیور، علائم کالبدگشایی این بیماری مواردی است همچون؛ کانون های خونریزی و کوچک روی کبد و گاهی روی قلب و روده دیده می شود که ممکن است بزرگ شود.

کیسه های هوایی نیز دچار عارضه شده و ظاهر پریکارد طوری می شود که گویی قلب با پرده زرد رنگی پوشیده شده است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments