هرگونه تلفات غیرعادی طیور را به شماره 1512 گزارش کنید

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، حمیدرضا حسینی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه هرگونه تلفات غیرعادی طیور را به شماره 1512 گزارش کنید، اظهار کرد: هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان تا کنون گزارش نشده است.

وی افزود: هر گونه تلفات مشکوک و غیرعادی طیور و پرندگان، برای بررسی باید با شماره تلفن ۱۵۱۲ گزارش شود.

هرگونه تلفات غیرعادی طیور را به شماره 1512 گزارش کنید

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: مراکز پرورش مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی و پرورش بوقلمون بیشتر از دیگر طیور نسبت به  ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حساس هستند و باید مراقبت شوند.

حسینی اضافه کرد: تاکنون با تلاش کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان سمنان و همراهی تولیدکنندگان استانی سبز و در امان از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

وی ادامه داد: این اداره کل به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با خانه بهداشت روستاهای استان در ارتباط است تا هرگونه تلفات مشکوک و غیرعادی طیور در روستاها را گزارش کنند.

هرگونه تلفات مشکوک طیور در روستاها گزارش می‌شود

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سمنان خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری بیماری، در کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان سمنان مقرر شد بخش‌های مختلف مانند اداره کل حفاظت محیط‌ زیست ، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس استان سمنان همکاری کنند.

حسینی یادآور شد: استان سمنان، به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در محور ترانزیتی، در معرض خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و بر همین اساس طرح قرنطینه و غربالگری طیور  به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در  استان با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: پرنده‌های آزادپرواز و مهاجر معمولا انتقال دهنده اصلی ویروس و فاقد علائم بیماری هستند و بیشترین خطر انتقال بیماری از پرندگان آزادپرواز مانند غاز و اردک وحشی است.

عامل بیماری نیوکاسل در طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، عامل بیماری نیوکاسل در مدت 30دقیقه در دمای 60درجه سانتی‌گراد و نیز در مدت زمان 3ساعت در 56 درجه سانتی‌گراد غیرفعال می شود و نیز در PH اسیدی توانایی مقاومت ندارد و غیرفعال می شود.

قابل ذکر است همچنین عامل این بیماری در موادی مانند فرمالین و فنول ها غیرفعال می شود.

عامل بیماری نیوکاسل برای مدت زمان نسبتاً طولانی و در دماهای بالا به ویژه در مدفوع میتواند زنده بماند.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments