موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشده است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مهدی رفیعی محمدی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان قم با بیان اینکه موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشده است،اظهار کرد: تمام مرغداری‌های تخم‌گذار، مادر، پرورش پولت و بوقلمون در استان قم تحت پوشش واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار گرفته‌اند.

وی افزود: تاکنون حدود هشت هزار مورد نمونه‌برداری از سطح مرغداری‌های استان انجام شده و موردی از  بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشده است.

موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قم گزارش نشده است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: گزارش تلفات در یکی از استان‌های هم‌جوار قم نشان می‌دهد ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چرخش است و از طریق پرندگان مهاجر منتقل می‌شود که لازم است همه مرغداری ها موازین امنیت زیستی را رعایت کنند.

رفیعی محمدی اضافه کرد: بیش از ۷۶۰ مورد بازدید توسط کارشناسان دامپزشکی از سطح مرغداری‌ها در روستاها، مراکز صنعتی، کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه و زیستگاه‌های پرندگان انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون تلفاتی از پرندگان مهاجر مشاهده نشده است، ولی احتمال ورود پرندگان مهاجر به مرغداری‌های قم وجود دارد و مرغداران باید از ورود پرندگان به انبارهای دان و سالن‌های مرغداری جلوگیری کنند.

پرندگان خانگی و روستایی باید در داخل محوطه محصور شده نگهداری شوند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان قم خاطرنشان کرد: تلفات سریع و کاهش خوراک طیور از مهم‌ترین علائم این بیماری است و در پی آن در قسمت ریش، تاج و ساق پای طیور خون‌مردگی ایجاد می‌شود که واگیر بسیار بالایی دارد.

رفیعی محمدی افزود: نسبت به واکسیناسیون طیور سریع اقدام و از ورود خودرو به مرغداری‌ها و رها کردن کود خارج از انبار مخصوص خودداری کنند.

وی یادآور شد: پرندگان خانگی و روستایی باید در داخل محوطه محصور شده نگهداری شوند تا از تماس با پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

علائم بالینی بیماری انباشتگی شیردان چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، علائم بالینی در گاوهای پرواری مبتلا به انباشتگی شیردان، بزرگ شدن شکمبه و شیردان به کندی و در طی چند روز تا چند هفته رخ می‌دهد.

این دام‌ها دچار بی اشتهایی هستند و مدفوعشان کم و سفت‌تر از حالت طبیعی می‌باشد.

در واقع دام مبتلا ممکن است بزرگی دو طرفه ناحیه پایینی شکم و بیرون زدگی گودی تهیگاه چپ را نشان دهد و انقباضات شکمبه (از نظر تعداد) طبیعی یا افزایش پیدا می‌کند.

در اثر پیشرفت بیماری دام‌ها زمین گیر می‌شوند و با هر نفس ناله می‌کنند؛ در معاینه مقعدی، شکمبه متسع شده و غالباً کیسه شکمی به طرف دیواره راست بدن کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments