موارد انسانی ابتلا به آنفلوانزای پرندگان شدید و مرگ آور بوده است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، دکتر ایلاد علوی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه موارد انسانی ابتلا به آنفلوانزی پرندگان شدید و مرگ آور بوده است، اظهار کرد: تاکنون در دنیا بیش از  ۸۰۰-۹۰۰ مورد ابتلای انسانی به آنفلوآنزای پرندگان گزارش شده که گاهی بسیار شدید و مرگ‌آور نیز بوده‌ است.

وی افزود: آنفلوانزای پرندگان لزوما ناشی از یک ویروس منفرد نیست و همانند بسیاری دیگری از سویه‌های مشترک انسان با پستانداران، موارد متعددی را شامل می‌شود.

موارد انسانی ابتلا به آنفلوانزای پرندگان شدید و مرگ آور بوده است

فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: گاهی در سیر تغییرات طبیعی حضور هم‌زمان دو سویه مختلف مانند سویه پرندگان و انسان در بدن یک میزبان واحد مانند خوک‌ها به ادغام برخی خصوصیات ژنتیکی دو ویروس و ایجاد مورد جدیدی منجر می‌شود که قابلیت‌های تازه‌ای هم‌چون توان طغیان یا افزایش قدرت سرایت و بیماری‌زایی تغییر یافته دارد؛ مانند آن‌چه درباره ویروس H۱N۱ سال‌ها پیش اتفاق افتاده است.

علوی اضافه کرد: از طرفی با این که انتقال انسان به انسان در ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان به ندرت اتفاق می‌افتد، اما این میزان هیچ‌گاه غیرممکن نیست و آنفلوانزای پرندگان می‌تواند مستقیم از پرندگان بیمار، لاشه آن‌ها و گاهی از محیط‌ های آلوده مانند تالاب‌ها به انسان منتقل شود. غذا و دان نظارت نشده‌ پرندگان نیز یکی از راه‌های گسترش آن بین مرغداری‌ ها است.

وی ادامه داد: هر از گاهی طغیان‌هایی در سراسر جهان از جمله ایران به ویژه در استان‌های شمالی و اردبیل گزارش می‌شود و اخیرا نیز مواردی در این مناطق کشور گزارش شده است.

بی‌توجهی به ملاحظات بهداشتی می‌تواند موجب همه گیری بیماری شود

فوق تخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: بی‌توجهی به قوانین و ملاحظات بهداشتی از مزرعه‌داری و دامداری سنتی محلی تا صنعتی، شکار و مواردی از این دست می‌تواند به راحتی به همه‌گیری میان پرندگان و تلف شدن و مرگ بسیاری از آن‌ها بینجامد و با توجه به شیوع بالا، موارد انسانی نیز اتفاق افتد.

علوی افزود: یکی از راه‌های اصلی کنترل موارد انسانی نظارت دقیق بر آلودگی پرندگان است. ممنوعیت ورود به مناطق آلوده و تالاب‌های درگیر باید به طور دقیق پیگیری شود و از طرفی به غذای دام و طیور و نحوه خرید و فروش گوشت پرندگان نظارت بیش از پیش صورت پذیرد.

وی یادآور شد: درس‌های طبیعت به خصوص در همه‌گیری مهیب کرونا ویروس جدید و نیز رخدادهای ناشی از آنفلوانزهای پیشین به خوبی نشان می‌دهد؛ سهل انگاری و بی توجهی به امکان سرایت و شعله‌وری بیماری در انسان می‌تواند فجایع گسترده و جانکاهی مانند کووید ۱۹ به بار آورد.

پیشگیری از ابتلای دام به آنتروتوکسمی چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، دانشمندان همواره بر لزوم پیشگیری بجای درمان تاکید کرده اند؛ در این رابطه می‌توان از عوامل زیر به عنوان مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلای دام به آنتروتوکسمی نام برد:

  • کاهش میزان جیره دریافتی، که بدلیل کاهش سرعت رشد ، راه مناسبی نمی باشد
  • در صورت نیاز به تغیییر جیره، این عمل بصورت تدریجی و در طی ۷ تا ۱۰ روز انجام شود
  • تغذیه علوفه خشک قبل از استفاده ار مراتع باران زده
  • استفاده از آنتی توکسین (ضد سم) به میزان ۲۰۰ واحد به ازای هرکیلو وزن بدن
  • واکسیناسیون که بهترین و ساده ترین راه است

قابل ذکر است، در اغلب موارد درمان بیماری انتروتوکسمی با موفقیت همراه نبوده و حیوانات تلف خواهند شد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments