مصرف مرغ‌های سنگین وزن برای انسان مضر است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، سیدمحمد هاشمی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با بیان اینکه مصرف مرغ‌های سنگین وزن برای انسان مضر است، اظهار کرد: به طور قطع مرغ در سن و وزن پایین آنتی بیوتیک کمتری نیاز دارد اما وقتی سن و وزن گله افزایش می یابد به دلیل تراکم مرغ ها در مزرعه و تشدید بیماری های تنفسی، تولیدکننده چاره ای جز افزایش مصرف دارو و آنتی‌بیوتیک‌های مختلف ندارد.

وی افزود: مرغ های سنگین وزن در دوره های پایانی پرورش به دلیل افزایش مصرف آنتی بیوتیک و سایر داروها دارای باقیمانده دارویی در گوشت و عضلات خود هستند که مصرف آن برای انسان مضر است.

مصرف مرغ‌های سنگین وزن برای انسان مضر است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم تصریح کرد: پایین بودن دوره پرورش طیور در بهینه شدن ضریب تبدیل دان نیز موثر است.

هاشمی اضافه کرد: ضریب تبدیل غذایی در دوره های بالای پرورش طیور یعنی از هفته پنجم و ششم به بعد افت پیدا می کند و نامطلوب می شود.

وی ادامه داد: ضریب تبدیل غذایی یعنی به ازای یک کیلوگرم گوشت مرغ چه مقدار دان مصرف می‌شود.

ضریب تبدیل چیست؟

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قم خاطرنشان کرد: در پایان هفته پنجم و هفته ششم وزن مرغ زنده به حدود دو کیلو تا ۲.۱ کیلوگرم می رسد که در صورت انجام آلایش با حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افت، لاشه مرغ با وزن های ۱.۶ تا ۱.۸ کیلوگرم آماده طبخ است.

هاشمی افزود: این درحالیست که کشور ما بخش عمده ذرت و سویای مورد نیاز خود را از محل واردات تامین می کند بنابراین بازاررسانی به موقع طیور و صرفه جویی در مصرف دان می تواند  در منافع ملی کشور تاثیرگذار باشد.

وی یادآور شد: بنابراین مصرف مرغ در این وزن که مرغ سایز گفته می شود به لحاظ علمی، فنی و کیفیت از ارش غذایی بالایی برخوردار است.

راهکارهای پیشگیری از بیماری کوکسیدیوز در طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، راهکارهای پیشگیری از بیماری کوکسیدوز در طیور که همواره آسیب اقتصادی قابل توجهی برای فعالان صنعت پرورش دام و طیور به همراه دارد، به شرح زیر است:

  • رعایت بهداشت آبخوری و دانخوری های طیور (در صورت ریختن آب بر روی بستر باید هرچه سریعتر آن قسمت برداشته شود تا از نوک زدن طیور به آن جلوگیری شود)
  • استفاده از پوشال های مناسب برای بستر
  • جلوگیری از بالا رفتن رطوبت بستر

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments