لزوم آماده باش برای مقابله با شیوع گسترده آنفلوانزای پرندگان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، بهلول تکلوی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به لزوم آماده باش برای مقابله با شیوع گسترده آنفلوانزای پرندگان ،اظهار کرد: این بیماری به صورت شبانه‌روزی توسط ماموران دامپزشکی در استان  رصد می‌شود.

وی افزود:با توجه به شیوع بیماری در کشورهای روسیه، قزاقستان و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی لزوم آماده‌باش در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری ضروری است.

لزوم آماده باش برای مقابله با شیوع گسترده آنفلوانزای پرندگان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل از آماده‌باش این اداره کل برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

وی ادامه داد: با اینکه تاکنون موردی از این بیماری در استان مشاهده نشده اما در صورت شیوع با طغیان مواجه خواهیم شد.

تکلوی اضافه کرد: اکیپ های بیماری یاب دامپزشکی با تدابیر ویژه مراقبتی و عملیاتی به صورت شبانه روز عملیات رصد و پایش بیماری را انجام می دهند.

فعالیت شبانه روزی اکیپ‌های بیماری‌یاب

مدیر اداره کل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: در این راستا امسال تاکنون ۹ هزار و ۴۳۵ مورد نمونه برداری از فارمهای صنعتی طیور استان انجام و به آزمایشگاه های مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

وی افزود: استان اردبیل به دلیل اقلیم سرد، تراکم بالای فارمهای پرورش طیور، هم مرز بودن و داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی مشترک با کشور جمهوری آذربایجان، وجود تالاب ها و زیستگاههای طبیعی برای پرندگان مهاجر و قرار گرفتن در کریدور و مسیر مهاجرت این پرندگان و علاقه دیرینه مردم و روستاییان منطقه به نگهداری از طیور در منازل به روش بومی و سنتی شرایط بسیار حساسی در مقابله و پیشگیری از این بیماری دارد.

تکلوی از صاحبان و فعالان صنعت پرورش طیور خواست با افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری را معمول داشته و با همکاری مستمر و تنگاتنگ با دامپزشکی توصیه های کارشناسان این اداره کل را مد نظر قرار دهند.

شیوه درمانی بیماری بروسلوز در دام سبک و سنگین!

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری بروسلوز یکی از خطرناک ترین بیماری های شایع در میان انسان و دام است و به گزارش منابع رسمی مرتبط با این بیماری و صنعت پرورش دام و طیور، هرساله تعداد زیادی از دام‌های صنعت پرورش دام وطیور و انسان‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بر این اساس درمان بیماری بروسلوز در دام سبک و سنگین اقتصادی محسوب نمی‌شود و در اغلب موارد دام‌های سبک یا سنگین نسبت به درمان این بیماری از خود مقاوت دارویی نشان می‌دهند.

به همین دلیل معمولاً دام‌ها پس از ابتلا به این بیماری و شناسایی توسط دامپزشک مورد کشتار و حذف قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: 

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments