صاحبان دامداری‌ها برای تامین واکسن اقدام کنند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مسعود دادفر، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه باید صاحبان دامداری‌ها برای تامین واکسن اقدام کنند، اظهار کرد: این مرحله واکسیناسیون از بیستم دی ماه برای پیشگیری از بروز بیماری در سراسر استان آغاز شد.

وی افزود: بیماری تب برفکی با علائم ایجاد زخم‌های شدید در دهان و لثه باعث کاهش وزن، کاهش شیردهی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی می‌شود.

صاحبان دامداری‌ها برای تامین واکسن اقدام کنند

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری، حمایت از تولیدکنندگان و حفاظت از سرمایه‌های دامی با پیگیری‌های مستمر توانستیم از اعتبارات داخلی اداره کل دامپزشکی تعداد ۲۰ هزار دُز واکسن تب برفکی وارداتی را برای دامداری‌های روستایی – عشایری تامین کنیم.

دادفر اضافه کرد: درخصوص واکسیناسیون در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی با توجه به اینکه مقدار واکسن تامین شده کفاف واحدهای روستایی عشایری را نمی‌دهد، می‌طلبد که صاحبان این دامداری‌ها برای پیشگیری از هرگونه بحران نسبت به تامین واکسن اقدام کنند.

وی ادامه داد: در صورت تامین واکسن توسط مالکان دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی تزریقات به صورت رایگان توسط اکیپ‌های فنی شبکه‌های دامپزشکی انجام خواهد شد.

تزریق واکسن‌های تامین شده، رایگان است

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: علت پایین آمدن تیتر ایمنی، دام‌های موجود در این واحدها و دامداری‌های اطراف در معرض آسیب جدی بیماری قرار گرفته‌اند.

دادفر افزود: ضرورت دارد دامداران برای عبور از بحران احتمالی نسبت به خرید به موقع واکسن از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان، شرکت‌های تعاونی شهرستانی یا مراکز مایه‌کوبی اقدام کنند.

وی یادآور شد: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای از قبیل ضد عفونی جایگاه، جلوگیری از تردد بی‌مورد افراد به محل دامداری، استفاده از ماشین آلات و وسایل اختصاصی در واحد و کنترل حمل و نقل دام‌ها نقش موثری در جلوگیری از شیوع این بیماری دارد.

پیشگیری از بیماری برفک در طیور چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، تحقیقات استاندارد دانشمندان علوم دامپزشکی در زمینه پیشگیری از بیماری برفک در طیور نشان می‌دهد برای پیشگیری از برفک لازم است بهداشت محیط پرنده کاملا رعایت شود و رطوبت محیط به صورت دقیق مورد پایش تخصصی قرار بگیرد.

بر این اساس یکی دیگر از ضرورت های پیشگیری از بروز برفک در طیور، فعالیت مناسب سیستم تهویه است.

متخصصان معتقدند بهتر است در صورت استفاده از آنتی بیوتیک ها در جیره غذایی پرنده، از ضد قارچ ها هم استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments