ساخت سالن پرورش قرقاول | راهنمای کامل و نکاتی که باید در این زمینه بدانید

پرورش قرقاول و سالن استاندارد برای این امر

پرورش قرقاول در سالیان اخیر طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است و بسیاری از افراد، از این راه برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. قرقاول جز پرندگان بسیار حساس است و به همین دلیل، برای پرورش آن‌ها، باید شرایط خاصی را فراهم کنید که ساخت سالن پرورش قرقاول یکی از آن‌ها است.

آشنایی با نکات مهم ساخت سالن پرورش قرقاول در آرش کرمانی

برای این منظور، باید نکات بسیار مهمی را در نظر داشته باشید، زیرا قرقاول‌ها در انواع مختلفی متولد می‎شوند و بیماری‌های آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برای این که بتوانید سالنی استاندارد داشته باشید و درآمد خود را افزایش دهید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

چرا ساخت سالن پرورش قرقاول اهمیت دارد؟

قبل از این که بخواهید اقدام به پرورش قرقاول کنید، ابتدا باید بستری مناسب را برای این امر فراهم کنید، زیرا ساخت سالن استاندارد، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را در پرورش قرقاول و افزایش درآمد شما داشته باشد. البته این امر می‌تواند از نظر بهداشتی نیز بسیار تاثیرگذار باشد و راندمان کاری شما را به خوبی افزایش دهد.

با استفاده از یک سالن استاندارد، می‌توانید شرایطی فوق العاده را برای پرندگان خود آماده کنید و با استفاده از خاک مناسب و ایجاد محیطی با رطوبت مناسب، شرایط رشد آن‌ها را فراهم کنید و بیماری‌های مختلف را از پرندگان خود دور کنید. دقت داشته باشید که سهل انگاری در این امر می‌تواند حتی کل سرمایه شما را هم از بین ببرد.

چرا ساختن یک سالن برای پرورش قرقاول اهمیت دارد؟ آرش کرمانی

دقت داشته باشید که پرورش قرقاول در زمین‌های مناسب و حتی بدون نیاز به ساخت سالن پرورش قرقاول امکان پذیر است اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این امر تنها برای مناطق خاص و با آب و هوای مناسب، تنها در فصول خاصی امکان پذیر است. در واقع این ترفند را تنها یک بار در سال آن‌ها با تمهیدات خاصی می‌توانید نسبت به پروش قرقاول‌ها اقدام کنید اما در بقیه زمان‌ها، باید یک سالن مناسب داشته باشید تا بتوانید کسب و کار خود را توسعه بدهید.

مراحل ساخت سالن پرورش قرقاول

فضای مورد نیاز برای پرورش قرقاول، دقیقا باید مانند سالن مورد نیاز برای پرورش مرغ باشد. سالن مورد نظر شما، می‌تواند باز و یا سرپوشیده باشد اما برای پرواربندی بهتر پرندگان، بهتر است گردشگاهی را هم در خارج از سالن برای پرندگان خود در نظر بگیرید. البته فضای گردشگری باید کمی بزرگ‌تر باشد و همچنین دور تا دور آن و همچنین سقف را باید با استفاده از توری فلزی بپوشانید، زیرا این پرندگان قابلیت پرواز را دارند.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سالن پرورش قرقاول

پس از این که توانستید سالن مناسبی را برای خود پیدا کنید، سپس باید به سراغ تجهیزات مورد نیاز بروید. از اصلی‌ترین وسایلی که در این زمینه نیاز خواهید داشت، می‌توانید به موارد زیر اشاره کرد.

  • آبخوری و دانخوری
  • بخاری
  • هواکش
  • لامپ
  • تجهیزاتی برای شست و شو و رعایت بهداشت سالن و پرندگان
  • قفس‌های مخصوص
  • لانه تخمگذاری
  • نور سنج
  • دما سنج
  • رطوبت سنج
  • هیتر
  • دستگاه جوجه کشی
  • و …

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سالن پرورش قرقاول در آرش کرمانی

در زمینه پرورش قرقاول، نوع آب خوری و دان خوری می‌تواند با توجه به سن و جثه جوجه‌ها متفاوت باشد. به عنوان مثال در روزهای اول که جوجه‌ها جثه ریزی دارند، از دان خوری‌های بشقابی استفاده می‎شود.  البته برای جوجه‌های بزرگ‌تر، می‌توانید تجهیزات آبخوری و دانخوری را در بخش گردشگری قرار دهید اما به طور کلی لانه‌های جوجه کشی و یا تخم گذاری حتما باید داخل سالن قرار داشته باشند.

همچنین در هفته‌های اولیه نیز برای گرمایش جوجه‌ها، بهتر است از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. این دستگاه یکی از پرکاربردترین تجهیزات گرمایشی در پرورش طیور است که با از بین بردن میکروب‌ها، می‌تواند به خوبی به سلامت جوجه‌ها کمک کند.

نکات مهم برای ساخت سالن پرورش قرقاول

شرایط آب و هوایی را بررسی کنید

همانطور که بیان شد، سالن‌های پرورش قرقاول تمام مدت دمای مناسبی را داشته باشند. به همین دلیل، در زمان ساخت سالن پرورش قرقاول باید به شرایط آب و هوایی منطقه خود نیز دقت داشته باشید. به عنوان مثال، اگر در منطقه‌ای گرم حضور دارید، باید از تجهیزات سرمایشی استفاده کنید. دقت داشته باشید که قرقاول‌ها در برابر گرما می‌توانند مقاومت کنند اما گرمای زیاد می‌تواند باعث استرس و افت تخم گذاری و مشکلات تنفسی در پرندگان شود. مطلوب‌ترین دما برای سالن پرورش قرقاول، 22 الی 24 درجه سانتی گراد است.

رطوبت سالن را حفظ کنید

یکی دیگر از شرایط مهم برای پرورش قرقاول، حفظ رطوبت درون سالن است. به همین دلیل، باید از تجهیزات رطوبت ساز  استفاده کنید تا بتوانید این شرایط را فراهم کنید. ایده‌آل‌ترین میزان رطوبت در سالن‌های پرورش قرقاول، رطوبت نسبی 45 درصد است. در مناطقی با آب و هوای خشک، می‌توانید از دستگاه‌های مه پاش نیز برای این منظور استفاده کنید.

حتما از قفس‌های مناسب برای قرقاول‌ها استفاده کنید

یکی از موارد بسیار مهم برای ساخت سالن پرورش قرقاول استفاده از قفس‌های مناسب است. خیلی از افراد این نکته را رعایت نمی‌کنند و در بسیاری از موارد نیز به مشکلاتی بر می‌خورند. تقریبا تمامی این قفس‌ها دارای آب خوری و دانخوری هستند و می‌توانند هزینه‌های شما را هم کم کنند. البته استفاده از قفس‌ها مزایای دیگری نیز دارد که بررسی آن‌ها در این مطلب امکان پذیر نیست.

در زمان ساخت سالن برای قرقاول‌ها باید به چه نکاتی دقت داشته باشید | آرش کرمانی

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت آرش کرمانی، نکات مهم و مراحل ساخت سالن پرورش قرقاول را بررسی کردیم. تهیه یک بستر مناسب برای پرورش این نوع پرندگان، اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند در راندمان کاری شما بسیار تاثیرگذار باشد. اگر قصد خرید انواع تجهیزات پرورش پرندگان را دارید و یا می‌خواهید با نکات مهم این امر آشنایی پیدا کنید، می‌توانید از خدمات مجموعه ما استفاده کنید و کسب و کاری پر رونق و پر سود داشته باشید.

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments