زنگ خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان سیستان و بلوچستان

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مهدی حسینی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به زنگ خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: در پی شیوع آنفلوآنزای مرغی در خراسان جنوبی و خطر شیوع و پیشگیری این بیماری در سیستان و بلوچستان لازم است تا مردم و مرغداران توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: در شرایط کنونی انجام و تشدید اقدامات امنیت زیستی از سوی مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش ضروری است.

زنگ خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان سیستان و بلوچستان

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: پرورش دهندگان طیور باید به دقت، توصیه‌ها و الزامات بهداشتی دامپزشکی را رعایت کنند.

حسینی اضافه کرد: دور نگهداشتن طیور خانگی از پرندگان مهاجر آزاد پرواز در کنترل بیماری بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: محدودیت در تردد افراد و تجهیزاتی که واحد تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند و به روز نگه‌داشتن سیستم ضدعفونی تجهیزات از موارد مورد تاکید در این زمینه است.

ضرورت تفکیک طیور خانگی از پرندگان مهاجر

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مرغداران باید شرایط قرنطینه‌ای را بصورت دقیق رعایت کرده و از خرید جوجه یک‌روزه، پولت، دان و سایر نهاده‌های طیور بدون مجوز دامپزشکی مبدا خودداری کنند.

وی افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، معروف به آنفلوآنزای مرغی یک بیماری ویروسی همه‌گیر بین پرندگان است که قابلیت سرایت بسیار دارد و در صورت شیوع، خسارت فراوانی به صنعت مرغداری وارد می‌کند.

حسینی یادآور شد: طبق آمارها شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  ازسوی پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگری انجام می‌شود و سالانه بیش از چهارمیلیون قطعه پرنده به ۶۲۰ نقطه آبگیر ایران مهاجرت می‌کنند.

بروز چه بیماری‌هایی در جوجه معمولی است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، تحقیقات دانشمندان علوم دامپزشکی در حوزه بیماری های معمولی در جوجه‌ها نشان می‌دهد، بیماری‌های زیر شایع ترین بیماری‌ها در میان جوجه‌ها محسوب می‌شود.

  • عفونت کیسه زرده (بیماری جوجه لجنی ،بیماری تورم ناف یا عفونت ناف)
  • آسپرو ژیلوس (پنومونی جوجه های تازه از تخم درآمده)

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments