رعایت نکات بهداشتی تاثیر به‌سزایی در جلوگیری از شیوع آنفلوانزا دارد

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه رعایت نکات بهداشتی تاثیر به‌سزایی در جلوگیری از شیوع آنفلوانزا دارد،اظهار کرد: بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند.

وی افزود: این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی منتقل کند و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی روستاها و واحدهای صنعتی منتقل می‌شود.

رعایت نکات بهداشتی تاثیر به‌سزایی در جلوگیری از شیوع آنفلوانزا دارد

مدیر اداره کل دامپزشکی استان زنجان تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی تأثیر به‌سزایی در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دارد.

حاج کاظمی اضافه کرد: با توجه به درگیری واحدهای پرورش طیور به سویه‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود به فصل خاصی از سال نبوده و رعایت نکات بهداشتی در نگه‌داری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی و نیز رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست‌ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان مذکور گامی مؤثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و گسترش متعاقب آن به جمعیت انسانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: پرورش‌دهندگان طیور به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آن‌ها جلوگیری کنند.

پرورش دهندگان طیور از ارتباط پرندگان داخل سالن و پرندگان وحشی جلوگیری کنند

مدیر اداره کل دامپزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: باید انبار دان و سالن پرورش برای این‌گونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغ‌داری فاقد هرگونه جاذبه ای برای ورود پرندگان وحشی باشد.

وی یادآور شد: پرورش‌دهندگان طیور حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارند و در هنگام ورود به سالن شستن دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضدعفونی کنند.

حاج کاظمی افزود: رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه حائز اهمیت است، زیرا از آلوده نبودن همه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنند.

بیماری یون در دام چگونه رخ می‌دهد؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، گله‌ها غالبا به‌صورت اولیه به‌وسیله ورود حیوانات آلوده ای که علائم بالینی ندارند آلوده می شوند.

قابل ذکر است در گله ها معمولا گوساله ها از نظر ابتلا به عفونت مستعد ترند؛ اگرچه با افزایش سن دام‌های جوان و حتی گاوهای بالغ در صورتی‌که دز بالایی از ارگانیزم را دریافت کنند و یا در معرض موارد بیمار به‌صورت ثابت قرار گیرند، ممکن است آلوده شوند.

سلامتی، عملکرد ایمنی، ذخیره ژنتیکی، تغذیه و سویه مایکوباکتریوم نیز نقش مهمی در بیماری یون دارد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments