رشد 8.7 درصدی جوجه‌ریزی در استان قزوین

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، علی شاپورزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به رشد 8.7 درصدی جوجه‌ریزی در استان قزوین ،اظهار کرد: در مدت مشابه سال قبل ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان قزوین انجام شده بود.

وی افزود: این رقم امسال به ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا کرده و نشانگر رشد ۸.۷ درصدی است.

رشد 8.7 درصدی جوجه‌ریزی در استان قزوین

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: با وجود کاهش جوجه ریزی در برخی استان ها، جوجه ریزی و تولید مرغ در قزوین پایدار و رو به رشد بوده است.

شاپورزاده اضافه کرد: رشد تولید مرغ در استان نیز در مدت یاد شده متناسب با افزایش جوجه ریزی در واحدهای تولیدی بین ۷ تا ۸ درصد بوده است.

وی ادامه داد: افزایش جوجه ریزی و تولید مرغ در استان قزوین در شرایطی رقم خورده که امسال به دلیل کاهش توزیع نهاده ها، گرانی دارو و واکسن، افزایش دستمزد نیروی کار و رشد هزینه های تولید روبرو شدیم.

رشد تولید بجای کاهش تولید در شرایط نامناسب

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: اما به دلیل هماهنگی با تشکل های تولیدی و برنامه ریزی مناسب نه تنها با کاهش تولید روبرو نشدیم بلکه شاهد رشد تولید نیز بودیم.

شاپورزاده افزود: ماهانه بیش از ۲ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحدهای تولیدی استان انجام می شود.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود تا پایان امسال ۹ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان انجام شود.

نحوه انتقال بیماری شاربن یا سیاه زخم در میان دام‌ها چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، تحقیقات تخصصی دامپزشکی در این زمینه نشان می‌دهد منشاء اصلی این بیماری که سالانه تعداد زیادی دام را به کام مرگ می‌کشاند، خاک مناطق آلوده می است.

مطالعات نشان می‌دهد سال‌هایی که هوا گرم و مرطوب است آمار ابتلا به این بیماری در دام‌ها افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و در واقع دام‌ها در آب و هوای گرم و مرطوب برای دریافت این بیماری مستعد تر هستند.

نحوه انتقال ویروس این بیماری به دام‌ها بدین شکل است که به هنگام چرا در مراتع آلوده و یا آب و علوفه آلوده، هاگ شاربن وارد دستگاه گوارش دام سبک یا سنگین شده و در صورت حساس و غیر ایمن بودن دام‌ها موجب بیماری می شود.

تعدادی از دانشمندان معتقدند خراش‌های موجود در دهان موجب تسهیل ورود هاگ به بدن می شود و گزش خرمگس نیز به ویژه در تک سمی ها یکی از راه‌های انتقال این بیماری است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments