رتبه نخست خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، احمد داوطلب، مدیرامور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی با اشاره به رتبه نخست خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز ،اظهار کرد: بر این اساس ۱۲ درصد دام سبک کشور در خراسان رضوی نگهداری می‌شود.

وی افزود: در نیمه نخست امسال ۳۹۶ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز از این استان به سایر استان های کشور انتقال یافته و ۱۴۹ هزار راس دام سبک از استانهای دیگر وارد این استان شده است.

تراز مثبت خروج دام از استان خراسان رضوی

مدیرامور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح کرد: بنابراین تراز خروج دام از خراسان رضوی مثبت بوده و در مجموع طی نیمه اول امسال ۲۵۰ هزار راس دام سبک با مجوزهای قانونی به خارج استان انتقال داده شده است.

داوطلب اضافه کرد: همچنین این استان دارای ۳۴۱ هزار و ۸۳۳ راس دام سنگین است.

وی ادامه داد: در حوزه دام سنگین نیز در نیمه نخست امسال ۱۵ هزار و ۸۵۹ راس دام از استان خارج و سه هزار و ۶۸۰ راس دام سنگین به استان وارد شده است.

رتبه نخست خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز

مدیرامور دام سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به این ترتیب در مجموع ۱۲ هزار راس دام سنگین از این استان به دیگر استانهای کشور به صورت قانونی منتقل شده است.

داوطلب افزود: در خراسان رضوی در مجموع سالانه ۸۳ هزار  و ۲۸۰ تن گوشت قرمز تولید می شود و این استان از این حیث مقام نخست کشور را دارد.

بیماری تب دره ریفت چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی رسمی آرش کرمانی، بر اساس اطلاعات ارائه شده ازسوی مراجع مستند بیماری تب دره ریفت یا بیماری آنزئوتیک، یک بیماری تب دار حاد ویروسی مشترک میان انسان ها و دام سبک و سنگین است که یکی از مهم‌ترین علت های سقط جنین در حیواناتی همچون گوسفند، بز و گاو محسوب می‌شود.

ویروس شایع کننده این بیماری یکی از اعضای خانوده ویروس های بونیاویریده و از جنس فلبوویروس ها است که بر اساس گزارشات مراکز بهداشتی محلی اغلب به وسیله ی پشه‌ها و حیوانات گزنده منتقل می‌شود و مخزن اصلی زندگی این ویروس در مهره‌داران شناخته نشده است.

در این بیماری در حیوانات آبستن، سقط و در غیر آبستن ها علائم خفیف بالینی مشاهده می شود؛ شدت جراحت حیوانات در زمانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند مشروط به سن آنها در زمان آبستنی دارد و گزارشات کارشناسان بهداشتی نشان می‌دهد خسارات ناشی از این بیماری شامل مرگ گوساله های جوان، سقط جنین و در برخی موارد مرگ گاوهای بالغ از شایع ترین عوارض این بیماری است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments