درآمدزایی 2 هزارمیلیاردی از پرورش دام وطیور در فریدونشهر

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، رضا صفری، فرماندار شهرستان فریدونشهر استان اصفهان با اشاره به درآمدزایی 2 هزارمیلیاردی از پرورش دام وطیور در فریدونشهر، اظهار کرد: این شهرستان اکنون با پرورش نزدیک به ۴۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین که نیمی از آن مربوط به عشایر است در تولید گوشت قرمز و فرآورده های خام دامی استان اصفهان اثرگذار است.

وی افزود: پرورش سنتی دام این منطقه مطابق با استانداردهای اقتصادی و متناسب با پیشرفت در عرصه دام و تولید فرآورده‌های خام دامی نیست.

درآمدزایی 2 هزارمیلیاردی از پرورش دام وطیور در فریدونشهر

فرماندار شهرستان فریدونشهر استان اصفهان تصریح کرد: با اصلاح نژاد و انجام فعالیت‌های علمی در تربیت دام، امکان افزایش ظرفیت تولید و کیفیت کار میسر خواهد شد.

صفری اضافه کرد: توجه سازمان جهاد کشاورزی جهت اصلاح نژاد دام برای حذف گونه های کم بازده و افزایش راندمان را خواستاریم.

وی ادامه داد: اکنون مردم این شهرستان به وسیله دامپروری سالانه به صورت مستقیم ۲ هزار میلیارد ریال و غیرمستقیم ۲۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب می‌کنند که تحقق راهبرد یادشده موجب افزایش سطح درآمد خواهد شد.

ظرفیت تولید دام و طیور در فریدونشهر با گذشت زمان کاهش یافته است

فرماندار شهرستان فریدونشهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: فریدونشهر در ۲۰ سال گذشته به دلیل کیفیت مراتع و میزان پرورش دام یکی از مهمترین مراکز تامین گوشت قرمز غرب استان اصفهان بوده که با گذشت زمان به دلیل نبود نظارت صحیح بر برداشت از مراتع و تغییر چرخه طبیعی این ظرفیت کاهش یافته است.

وی افزود: نبود کشتارگاه صنعتی و مجهز در این شهرستان یکی از اصلی ترین معضلات در صنعت پرورش دام و طیور است.

صفری یادآور شد: کشتارگاه این منطقه متناسب با این ظرفیت دام نیست و این چالش در پیشرفت اقتصادی و تکمیل چرخه تولید گوشت قرمز اثر منفی می‌گذارد.

بروز بیماری یون در دام چقدر مهم است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، تعدادی از محققان پزشکی و متخصصان علوم دامپزشکی متوجه شده اند که مصرف گوشت دام‌های مبتلا به بیماری یون از سوی انسان احتمالا موجب به وجود آمدن مایکوباکتریوم ایویوم پاراتوبرکلوزیس در بدن انسان می‌شود و به بیماری کرون منجر خواهد شد.

در حقیقت این بیماری یک التهاب مزمن روده ها در انسان است که سالیانه دچار تعداد زیادی از انسان‌ها می‌شود.

البته نتایج مطالعات در این خصوص متناقض بوده و خطر مایکوباکتریوم پاراتوبرکلوزیس جهت سلامت عمومی هنوز از سوی مراجع مهم دامپزشکی به صورت رسمی تائید نشده است.

با این وجود تشویق واحدهای شیری و پرواری و دولت ها جهت توجه مستقیم به کنترل بیماری یون و ارزیابی سلامتی شیر و تولیدات گوشتی از این نظر می تواند در پیشگیری از بیماری کرون مورد توجه قرار گیرد .

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments