دامداران تا 15 آذر برای هویت‌گذاری دام خود فرصت دارند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، محمد صادق یزدان شناس، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه دامداران تا 15 آذر برای هویت‌گذاری دام خود فرصت دارند، اظهار کرد: براساس دستورالعمل نظارت بر توزیع نهاده‌های دامی ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی، واحدهایی که تاکنون به این موضوع اقدام نکرده اند تا ۱۵ آذر فرصت دارند نسبت به پلاک کوبی و هویت‌گذاری دام‌های خود اقدام کنند.

وی افزود: تخصیص نهاده‌های دامی به گاوداری صنعتی علاوه بر هویت‌گذاری منوط به داشتن پروانه بهره‌برداری معتبر است.

دامداران تا 15 آذر برای هویت‌گذاری دام خود فرصت دارند

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: واحدهایی که اعتبار پروانه آنها به پایان رسیده‌است، با مراجعه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر و یا شعبه‌های شهرستانی نسبت به تمدید آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: تخصیص نهاده‌های دامی به واحدهای فاقد پروانه بهره‌برداری معتبر و بدون هویت‌گذاری پس از تاریخ تعیین شده ممنوع است.

وی ادامه داد: گاوداری‌های غیر صنعتی و روستایی، بدون در نظر گرفتن اینکه واحد دامداری دارای پروانه است یا خیر، پس از انجام پلاک کوبی و ثبت در سامانه جامع هویت‌گذاری، نهاده‌های مورد نیاز  از کارخانه‌های  خوراک دام و یا تعاونی‌ها تامین می‌شود.

یزدان شناس افزود: این دسته از واحدها نیز تا ۱۵ آذر فرصت دارند نسبت به هویت‌گذاری دام‌های خود اقدام کنند در غیر این صورت از ابتدای دی ماه، نهاده یارانه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد.

تخصیص نهاده به پرورش‌دهندگان دام سبک بر اساس آمار واکسیناسیون

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: تخصیص نهاده به پرورش دهندگان دام سبک نیز براساس آمار واکسیناسیون دامپزشکی انجام می‌شود و تعاونی‌ها و تشکل‌های دامداران موظف هستند پس از ثبت دقیق اطلاعات دامداران نسبت به تحویل نهاده اقدام کنند.

وی افزود: تشکل‌هایی که وظیفه تحویل نهاده به پرورش دهندگان دام سبک استان بوشهر را دارند باید ماهانه ۱۰ درصد دام سبک زیر پوشش خود را  پلاک کوبی و هویت‌گذاری کنند.

یزدان شناس یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی، حداقل ۱۰ درصد واحدها را به صورت ماهانه تحت پایش میدانی و راستی آزمایی قرار خواهد داد.

کیست انگلی سیستی سرکوس چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، کیست انگلی سیستی سرکوس در حقیقت بخش لاروی یک انگل مهم در طبیعت به نام تنیا ساژیناتا است و بدن انسان به عنوان میزبان نهایی این کیست انگلی شناسایی شده است.

این کیست انگلی از سوی دام سنگین و گونه حیوانی گاو به عنوان میزبان واسطه به انسان منتقل می‌شود؛ کیست انگلی سیستی سرکوس از گروه  کرم‌های پهن نواری شکل دستگاه گوارش گوشتخواران می باشد.

اطلاعات دریافت شده از مقالات معتبر علمی نشان می‌دهد مرحله لاروی این انگل در میزبان واسط(گاو و گوسفند) به صورت کیست پر از مایع به نام سیستی سرکوس که حاوی اسکولکس و تخم انگل می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments