حجم قابل توجهی از نیاز بازار دام، قاچاق می‌شود

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه حجم قابل توجهی از نیاز بازار دام، قاچاق می‌شود،اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش میزان عرضه گوشت تازه و افزایش قیمت آن، به واسطه نوسانات ارز و در نتیجه قاچاق دام زنده است.

کرمی افزود: هرچند طبق قانون، صادرات رسمی و خروج غیررسمی هرگونه دام زنده، گوشت گرم و منجمد تولید داخل و وارداتی ممنوع شده، اما مشاهده می شود که حجم قابل توجهی از نیاز بازار به صورت قاچاق دام از کشور خارج می شود.

حجم قابل توجهی از نیاز بازار دام، قاچاق می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: این روند نه تنها بازار را با کمبود و افزایش سرسام آور قیمت گوشت مواجه کرده بلکه می تواند موجب شیوع بیماری های مختلف مشترک بین دام و انسان نیز شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به نوسانات اقتصادی اخیر، قاچاق برخی از کالاهای اساسی از جمله دام و احشام زنده توسط افراد سودجو روند افزایشی داشته است.

کرمی ادامه داد: دستگاه های ذیربط باید تدابیری برای پیشگیری از قاچاق گوشت اجرایی کنند.

بخشی از اقشار آسیب پذیر گوشت را از سبد مصرفی خود حذف کرده‌اند

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بخش کثیری از اقشار آسیب پذیر به علت قیمت بالای انواع گوشت قرمز، این کالا را از سبد مصرفی خود خارج کرده اند و یا مقدار مصرف شان را کم و اقدام به جایگزینی سایر موادغذایی به جای آن نموده اند

کرمی افزود: این موضوع از نظر ارزش غذایی برای آنان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

وی یادآور شد: در این راستا به منظور حفظ سلامت جامعه و به ویژه اقشار آسیب پذیر در مقابل نوسان قیمت این کالای مهم و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های مختلف مشترک بین دام و انسان دستگاه های ذیربط مکلف به اجرای اقداماتی پیشگیرانه هستند.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان کرمانشاه اعلام کرد: یگان های نظامی مستقر در مرز تمهیدات لازم را به منظور پیشگیری و برخورد قاطع با قاچاقچیان دام معمول و در راستای برخورد سریع و قانونی با متخلفان اندیشیده اند.

کدام حیوانات به بیماری بروسلوز حساس اند؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، اطلاعات ارائه شده از سوی مراجع مستند دامپزشکی نشان می‌دهد حیوانی که به عنوان میزبان ترجیحی این بیماری شناخته می‌شود، گونه حیوانی گاو به عنوان یک دام سنگین است.

در حقیقت گونه جانوری گاو میزبان اصلی بروسلا آبورتوس بوده و حیوانات دیگری از شاخه دامی همچون گوسفند، بز و شتر نیز به این بیماری حساسیت دارند.

در میان برخی از حیوانات غیردامی همچون اسب، سگ و برخی از نشخوارکنندگان وحشی نیز این حساسیت به صورت محسوس قابل درک است.

قابل ذکر است ویروس بروسلاملی تنسیس عامل اصلی بیماری در گوسفند و بز بوده و از سوی این حیوانات به دیگر حیوانات نیز منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments