جلوگیری از انتقال بیماری به واحدهای تولیدی در اولویت است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، احمدعلی موهبتی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه جلوگیری از انتقال بیماری به واحدهای تولیدی در اولویت است، اظهار کرد: وظیفه ما حمایت از کشتارگاه‌ها و تولیدکنندگان بوده اما هم‌اینک جلوگیری از انتقال بیماری در اولویت است.

وی افزود: همه باید مراقبت کنیم که این بیماری به سیستان و بلوچستان نرسد.

جلوگیری از انتقال بیماری به واحدهای تولیدی در اولویت است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در چنین شرایطی که آینده تولیدی کشور، اقتصاد پرورش‌دهندگان طیور، سرمایه طیور و سلامت جامعه انسانی به خطر می‌افتد باید براساس اصول علمی که قابلیت اجرا داشته باشد کار  رادنبال کرد.

موهبتی اضافه کرد: در این راستا اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید همه مراقبت کنیم که در این شرایط سخت اقتصادی و بیماری مشکلات بیشتر نشود.

وی ادامه داد: این بیماری یک بیماری فوق حاد در طیور است که از دلایل اهمیت آن می‌توان به جهش و تبدیل شدن به بیماری مشترک بین انسان و دام، ایجاد تلفات و خسارات بالا در جمعیت طیور، شدت سرایت بالا و عدم بروز علائم در برخی از پرندگان آبزی و انتقال به سایر پرندگان اشاره کرد.

آنفلوآنزای طیور، یک بیماری فوق حاد است

مدیر اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در موضوع پیشگیری از انتشار و گسترش این بیماری در شرایط بروز آن در برخی از مناطق، نمی‌توان از اهمیت اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و کنترل و جلوگیری از حمل غیرمجاز طیور زنده به سایر مناطق چشم پوشی کرد.

وی افزود: زیرا در صورت انتشار گسترده علاوه بر ایجاد تلفات و خسارات سنگین برای پرورش‌دهندگان طیور سبب ممنوعیت صادرات محصولات طیور و تحمیل هزینه‌های سنگین و صرف نیروی انسانی برای معدوم سازی و اجرای محدودیت‌های قرنطینه‌ای در کانون‌های آلوده به بیماری خواهد شد.

موهبتی یادآور شد: رخداد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد طیور، هزینه‌های سنگین و بسیار بالایی برای دستگاه‌های اجرایی مختلف به دنبال خواهد داشت در صورتی که با صرف هزینه‌های بسیار پایین‌تر، از طریق اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و اقدامات پیشگیرانه می‌توان از شیوع بیماری و این هزینه‌های سنگین پیشگیری کرد.

چه عواملی احتمال بروز بیماری در طیور را کاهش میدهد؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، تحقیقات دانشمندان علوم دامپزشکی نشان می‌دهد، موارد متعددی بر احتمال بروز بیماری در طیور تاثیرگذار است؛ بر این اساس موارد زیر می‌تواند تاثیر به سزایی در احتمال بروز بیماری در طیور داشته باشد:

  • عواملی که از ورود ارگانیسم به بدن جلوگیری می کنند مانند پوست و غشاهای مخاطی و ترشحات
  • عواملی که پس از ورود ارگانیسم به بدن وارد عمل می‌شوند
  • مقاومت نوع طیور در مقابل بیماری ها
  • حساسیت در سنین مختلف
  • فصل و شرایط اقلیمی
  • شرایط عاری از استرس

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments