تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد طیور در کشور

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد طیور در کشور ،اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ اتفاقات مثبتی در حوزه دامپزشکی افتاد.

وی افزود: موفق به تولید واکسن تب برفکی و واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شدیم.

تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد طیور در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با رصد و پایش، برقراری شبکه های ملی تشخیص پیشرفته، تعیین بیماری و ابلاغ پروتکل های آموزشی خاص امسال در کاهش بیماری لکه سفید میگو را رکورد زدیم.

وی ادامه داد: با توجه به کنترل این بیماری بیش از ۱۰هزارتن میگو در سطح زیر کشت تولید شد.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۷۳ هزار واحد پرورش قزل آلا در کشور داریم و ایران رتبه اول تولید قزل آلا در آبهای سطحی دنیا را دارد و جزو کشورهایی هستیم که محصول پرورش یافته در قالب پروتکل های بهداشتی وارد بازار اوراسیا شده است.

رتبه اول تولید قزل‌آلا در اختیار ایران است

رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: قصد داریم حوزه مدیریت بهداشت بیماری های آبزیان را در کشور توسعه دهیم؛ اگرچه در حال حاضر این مدیریت انجام می شود ولی کافی نیست.

ماکنعلی افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان وسیع ترین و شدیدترین بیماری مختص به پرندگان در قاره های مختلف است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا ۲۳ روز بعد آن در ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا ۲۹۹ کانون بیماری رخ داده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود.

کدام گونه‌ها به آنفلوآنزای فوق حاد طیور حساس اند؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، تحقیقات صورت گرفته از سوی دانشمندان علوم دامپزشکی در مراکز تحقیقاتی شاخص جهان نشان می‌دهد، پرندگان زینتی ،مرغ ،خروس ،بوقلمون ،شترمرغ و مرغ شاخدار به این ویروس حساس ویژه‌ای دارند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments