تولید خوراک مقوی دام از ضایعات درخت خرما

به گزارش واحدخبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، مرتضی باطنی، مدیرعامل انجمن خیران سیستان و بلوچستان استان اصفهان با اشاره به تولید خوراک مقوی دام از ضایعات درخت خرما ،اظهار کرد: این طرح از چند سال پیش به منظور استفاده حداکثری از ضایعات درختان خرما در ذهن ما شکل گرفت.

وی افزود: با همکاری اساتید متخصص خوراک دام این طرح به عنوان پایان نامه دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت.

تولید خوراک مقوی دام از ضایعات درخت خرما

مدیرعامل انجمن خیران سیستان و بلوچستان استان اصفهان تصریح کرد: در نهایت توانستیم از ضایعات درختان خرما که دور ریخته می شود، با مخلوط کردن چند ماده دیگر خوراکی مقوی برای دام تهیه کنیم.

باطنی اضافه کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شد که این خوراک از نظر مواد غذایی با کاه گندم که سابقا به عنوان خوراک دام این منطقه استفاده می شد، برابر است.

وی ادامه داد: با این خوراک جدید می توان هزینه های تهیه کاه گندم را کاهش داد و از موادی دور ریز و ضایعه به عنوان خوراک استفاده کرد.

ضایعات درختان نخل دور ریخته می‌شود

مدیرعامل انجمن خیران سیستان و بلوچستان استان اصفهان خاطرنشان کرد: ضایعات درختان نخل شامل هسته میوه خرما، برگ و خوشه ها همواره دور ریخته می شود و از آن استفاده ای نمی شود.

باطنی یادآور شد: سالانه بالغ ۶۰ میلیون کیلوگرم ضایعات برگ درخت خرما و خوشه آنها در کشور تولید می شود که در مزارع مزاحم هستند.

وی افزود: ۹۰ درصد این ضایعات را می سوزاند و ۱۰ درصد آنها در تهیه کپر در مناطق سیستان و بلوچستان استفاده می شود.

مدیرعامل انجمن خیران سیستان و بلوچستان استان اصفهان گفت: اگر این ضایعات سوزانده نشود، موجب آسیب جدی است و وجود این ضایعات در مزارع موجب آتش سوزی می شود و خسارت زیادی به این مزارع وارد می کند.

درمان جفت‌ماندگی در گاو چگونه انجام می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، هدف اصلی تمام معالجات جفت‌ماندگی، برگرداندن قسمت‌های مختلف دستگاه تولیدمثلی گاو به حالت نرمال در حداقل زمان می‌باشد.

جفت‌ماندگی‌های جزئی ممکن است تا موقعی که بغرنج نشود (مانند التهاب رحمی و یا فساد رحمی) لازم به توجه نباشد؛ هنگامی که مشکلات شروع شد گاو مبتلا به افزایش دمای بدن، عدم مصرف خوراک و کاهش تولید شیر شده و از واژن مواد متعفن خارج می گردد.

این حیوانات باید مورد بازرسی قرار گرفته و به روش سیستماتیک با آنتی‌بیوتیک (احتمالاً با تزریق وریدی و مایع دکستروز) و یا به روش موضعی داخل رحمی توسط دامپزشک و یا زیر نظر مستقیم دامپزشک درمان گردند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

5 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments