توزیع 8 هزار و 680 تن ذرت در میان مرغداران استان خراسان شمالی

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا محمد محمدزاده، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی با اشاره به توزیع 8 هزار و 680 تن ذرت در میان مرغداران استان خراسان شمالی، اظهار کرد: میزان تولید گوشت مرغ  پارسال در این استان را ۲۱ هزار تن گوشت بوده است.

وی افزود: به منظور حمایت از صنعت مرغداری در سال جاری هشت هزار و ۶۸۰ تن ذرت و ۶ هزار و ۵۷ تن کنجاله سویا بین مرغداران استان توزیع شد.

توزیع 8 هزار و 680 تن ذرت در میان مرغداران استان خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی تصریح کرد: در این مدت در مرغداری های این استان هزار و ۳۳۹ تن نیز تخم مرغ تولید شد.

محمدزاده اضافه کرد: صدور مجوز اولیه برای سه واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت ۳۵۰ هزار قطعه، پیگیری صدور مجوز مرغ مادر تخمگذار با ظرفیت ۶۶ هزار قطعه و فعالیت مرغ اجداد آرین ۲۹ هزار قطعه ای از سوی سازمان اتکا در شهرستان مانه و سملقان از جمله اقدامات این سازمان در سال جاری است.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی فعالیت واحد مرغ تخمگذار ۹۰ هزار قطعه ای شهرستان فاروج هم با ۵۲ هزار قطعه آغاز شد.

صدور مجوز اولیه برای سه واحد مرغ مادر گوشتی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۹۴ واحد پرورش مرغ گوشتی در استان با ظرفیت ۲ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۴۳۰ قطعه مشغول به فعالیت هستند که در هر دوره، ۶۵۰ هزار قطعه جوجه ریزی دارند.

وی افزود: همچنین سه واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت ۶ هزار و ۵۰۰ قطعه در دوره، سه واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۲۵۰ تن گوشت در سال و یک واحد پرورش کبک صنعتی با ظرفیت پنج هزار و ۶۷۰ قطعه در دوره فعالیت دارد.

محمدزاده یادآور شد: خراسان شمالی در زنجیره تولیدو ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه ۹ کشور را دارد.

پیشگیری از ابتلا به نیوکاسل در مرغ چگونه است؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بهترین راه پیشگیری از ابتلای طیور به بیماری نیوکاسل که همواره آسیب اقتصادی جدی به تعداد زیادی از فعالان صنعت پیشران دام و طیور می‌زند، جدا نگه داشتن طیور سالم از طیور آلوده و فضای کلی آلودگی است.

در حقیقت در این زمینه باید در مورد جوجه ها باید حساسیت زیاد به خرج داد و محیط آنها را کاملا جدا و بهداشتی نگاه داشت.

البته واکسیناسیون هم می تواند از ابتلای طیور به بیماری نیوکاسل پیشگیری کند؛ واکسیناسیون با مشورت دامپزشک و در زمان مشخص باید انجام شود.

واکسن نیوکاسل چند نوع مختلف دارد که در ایران هم سه نوع از آن موجود است.

قابل ذکر است که در بسیاری از بیماری ‌های طیور ، از جمله نیوکاسل، لاشه پرنده هم می تواند عامل انتقال بیماری باشد و افرادی که با مرغ ها یا لاشه های آلوده سروکار دارند ممکن است دچار التهاب چشم شوند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments