تغذیه مرغ تخمگذار + [ اهمیت، ویژگی‌ های تغذیه مناسب، انواع دان ]

اگر به تازگی مشغول نگهداری مرغ در مزرعه کوچک خود شده‌اید یا یک مرغداری تأسیس کرده‌اید، ممکن است در مورد تغذیه مرغ تخمگذار سوال داشته باشید و اینکه چه چیز به مرغ‌های خود بدهید. این مسئله به ویژه با توجه به اینکه آنچه مرغ‌ها به طور معمول می‌خورند آنچه بوقلمون ، غاز یا سایر ماکیان صحبت کمی متفاوت است، اهمیت بیشتری دارد. در ادامه به اهمیت تغذیه در مرغ‌های تخمگذار و انواع دان مورد استفاده نیز صحبت شده است.

تغذیه مرغ تخمگذار
تغذیه مرغ تخمگذار

اهمیت تغذیه مرغ تخمگذار در چیست؟

ساده‌ترین راه برای تغذیه گله کوچکی از مرغ‌ها خرید خوراک کامل از یک فروشگاه مخصوص این کار است. خوراک‌های کامل رژیم غذایی متعادلی برای مرغ‌ها را فراهم می‌کنند. مرغ‌های امروز از نوادگان مرغ‌های جنگلی جنوب شرقی آسیا هستند. مرغهای بالغ جنگلی بالغ حدود 12 تخم در سال تخم می‌گذارند و این فقط در فصل تولید مثل است، اما انتخاب ژنتیکی منجر به تولید مرغی شده است که می‌تواند تقریبا 300 تخم در سال بگذارد.

به عنوان یک تجربه ثابت شده، انتخاب مرغ از نظر ژنتیک مناسب و بهبود تغذیه، باعث بهبود فرآیند تخم‌گذاری و افزایش آن از نظر تعداد خواهد شد. رژیم متعادل همچنین برای رشد بهینه مرغ نیز لازم است. اگر از رژیم غذایی مناسبی استفاده می‌کنید که نیازهای غذایی گله مرغ شما را برآورده کند،  باید مراغ موارد دیگری که ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل رژیم غذایی آنها بشود، نیز باشید.  مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در انواع مختلف خوراک ها مشابه هستند، اما این نسبت بسته به نژاد و اندازه مرغ متفاوت است.

ویژگی‌های یک رژیم غذایی مناسب برای مرغ‌های تخمگذار

همه مرغ‌ها باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند. با این حال، اگر نوع خاصی از مرغ (گوشتی، تخم مرغ، یا حیوان خانگی) پرورش می‌دهید، رژیم خاصی برای آنها مناسب است. به خصوص تغذیه مرغ تخمگذار برای تولید تخم مرغ به طور منظم و تولید تخم‌هایی که پوسته‌های محکمی حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: بلدرچین گوشتی

تغذیه مرغ تخمگذار
تغذیه مرغ تخمگذار

رژیم‌ های غذایی برای پرورش مرغ‌های گوشتی و تخمگذار اساساً یکسان هستند، اما رژیم‌های پرورش دهنده مرغ گوشتی معمولاً کمی پروتئین بیشتری دارند و با ویتامین‌های اضافی برای رشد مناسب جنین غنی می‌شوند. مرغهای تخمگذار برای تشکیل پوسته تخم مرغ به مقدار زیادی کلسیم نیاز دارند. به همین دلیل است که اغلب دان‌های مورد استفاده برای  تغذیه مرغ تخمگذار حاوی 2.5٪ تا 3.5٪ کلسیم هستند. در صورتی که یک جوجه در حال رشد یا یک مرغ در حالت عادی فقط به 1.2 درصد کلسیم در غذای خود احتیاج دارد.

البته نباید فراموش کرد که برخی از مرغ‌های تخمگذار ممکن است به کلسیم اضافی برای تشکیل پوسته صدفی تخم مرغ  نیاز داشته باشند. برای همین باید کیفیت پوسته‌های تخم مرغ را کنترل کنید تا تعیین کنید آیا به به مکمل نیاز دارید یا خیر. اگر مرغ‌ها تخم‌مرغ‌هایی با پوسته‌های نازک یا پوسته‌هایی تولید کنند که به راحتی ترک می‍خورند ، مکمل پوسته می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. همچنین یک رژیم متعادل باید حداقل 14٪ پروتئین داشته باشند تا از تولید مداوم تخم‌مرغ اطمینان حاصل کنید.

دان یا خوراک؛ بهترین شکل تغذیه مرغ تخمگذار

یکی از بهترین منابع برای تغذیه مرغ‌های تخمگذار به ویژه در ابعاد وسیع و برای کسانی که به صورت حرفه‌ای پرورش مرغ را دنبال می‌کنند، دان مرغ است. دان و خوراک مرغ اغلب از منابع متفاوتی چون منابع گیاهی، حیوانی و معدنی ساخته می‌شود. همچنین گاهی مواد افزودنی مجازی نیز برای بهبود وضعیت تخمگذاری به آنها اضافه می‌‌شود. با این وجود برای خرید بهترین خوراک مرغ نکته مهمی که باید در ابتدای امر به آن توجه ویژه داشت این است که دارای کپک نباشد، زیرا این امر عامل انتقال بیماری‌ها و گاه ضررهای جبران ناپذیر خواهد شد.

تغذیه مرغ تخمگذار
تغذیه مرغ تخمگذار

حتما بخوانید: ویتامین های مورد نیاز مرغ – آشنایی با مقدار و نحوه مصرف ویتامین‌ها

مواد مختلفی که در تولید خوراک مورد استفاده برای تغذیه مرغ تخمگذار  از آن استفاده می‌شود عبارتند از: گندم، کنجاله سویا، ذرت و گلوتن آن، پودر ماهی و گوشت، پودر استخوان، مواد معدنی و ویتامینه، مونو و دی کلسیم فسفات و برخی اسیدهای آمینه ضروری مانند لیزین، متیونین، ترئونین و … . در کنار این مواد در تهیه خوراک مرغ کولین کلراید، روغن، نمک، پروبیوتیک، برخی آنزیم‌ها و  بایندرهای گوناگون نیز استفاده می‌شود.

روش‌های تهیه انواع دان برای مرغ‌های تخمگذار

اگر برای تهیه دان مرغ اقدام کرده باشید، بدون شک با محصولات متنوعی در بازار مواجه شده‌اید. تفاوت این محصولات در روش تهیه آنها و فرمول آنهاست. سه شکل از دان مرغ رایج در بازار عبارتند از:

 دان مرغ کامل یا آماده

این نوع دان برای تغذیه مرغ تخمگذار توسط کارخانجات مخصوص خوراک دام و طیور تولید می‌شود. همانگونه که از نام آن پیداست ترکیب کاملی از مواد مغذی و مورد نیاز برای رشد مرغ‌های تخمگذار را در خود دارد. این مواد جیره غذایی متعادل و متوازنی را در اختیار مرغداران قرار می‌دهد که از هر نظر کامل به نظر می‌رسد. البته در کنار این موارد  باید اشاره کرد که هزینه بیشتری از انواع دیگر دان را می‌طلبد. زیرا برای تهیه آن از مواد مختلفی استفاده می‌شود که مهمترین آنها عبارتند از:

  • ذرت
  • کنجاله سویا
  • گندم
  • اسیدهای آمینه
  • مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی
  • برخی افزدونی‌های مجاز
تغذیه مرغ تخمگذار
تغذیه مرغ تخمگذار

حتما بخوانید: میزان تخمگذاری مرغ چقدر است؟ + [ ۸ روش‌ مناسب افزایش تخمگذاری ]

کنسانتره یا خوراک متراکم

در تهیه دان این نوع دان برای تغذیه مرغ تخمگذار همانگونه که از نام آن پیداست از  کنسانتره‌های موجود استفاده می‌شود. کنسانتره یا خوراک متراکم در واقع به مجموعه‌ای از ریز مغذی‌های اصلی گفته می‌شود که به صورت فرمول و متعادل از مواد مختلف تولید می‌شود. مواد به کار رفته در این فرمولاسیون عبارتند از ذرت، کنجاله سویا، منابع کلسیم مانند دی کلسیم فسفات یا پودر صدف و البته گاهی هم نمک. از آن جهت که استفاده از این مواد طبق فرمولاسیون خاص و جیره‌نویسی انجام می‌شود میزان خطا از آن کم است و هزینه مناسبی نیز برای تغذیه مرغ دارد. از میان انواع مختلف کنسانتره موجود در بازار می‌توان به 2 %  ، 2.5 %  ، 5%  ، 7.5 %  و 10%  اشاره کرد.

دان‌های حاوی ریز مغذی

یکی از اقتصادی‌ترین روش‌ها برای تهیه دان جهت مرغ تخمگذار استفاده از مواد ریز مغذی است. البته احتمال خطا در فرموله کردن و ساخت آن بیشتر از دو نوع قبلی است، با این وجود بسیاری به دلیل بودجه محدود خرید آن را نسبت به دو نوع قبلی ترجیح می‌دهند.  در این روش تهیه دان نیز از مواد مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آنها عبارتند از: ذرت، گندم، کنجاله سویا، مکمل‌های معدنی و ویتامینه، اسیدهای آمینه مانند لیزین، متیونین، ترئونین، منابع کلسیم، فسفات و برخی افزودنی‌های دیگر…

تغذیه مرغ تخمگذار
تغذیه مرغ تخمگذار

حتما بخوانید: راه‌های افزایش تخمگذاری مرغ | از عوامل موثر بر آن چه می‌دانید ؟

نکات مهم جانبی در کنار تغذیه مرغ‌های تخمگذار

نکاتی مهمی که در کنار تغذیه مرغ تخمگذار باید به آن توجه داشت عبارتند از موارد زیر:

توجه به رژیم غذایی سالم برای رسیدن به تخمگذاری

جوجه‌ها باید تا 6 تا 8 هفتگی غذای اولیه دریافت کنند. غذای اولیه تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای رشد را به آنها می‌دهد. میزان نیاز جوجه های خوراکی در روز بسته به نژاد و سن متفاوت است، بنابراین با پشت کیسه خوراک را مطالعه کرده و یا از یک فرد متخصص در این زمینه سوال کنید. سرمایه‌گذاری مناسب در زمینه تغذیه مرغ تخمگذار و مراقبت های اولیه به شما کمک می کند تخم مرغ‌های بیشتری داشته باشید. به جوجه‌های خود را در سن مناسب دان بدهید

 بعد از 6 تا 8 هفتگی باید جوجه‌های خود را به سمت تغذیه از طریق دان و یا خوراک‌های ذکر شده، سوق بدهید. این امر به آنها کمک می کند تا رشد کنند، بالغ شوند و به مرغ‌های تخمگذاری که می‌خواهید باشند، تبدیل شوند. یکی از بهترین دان مرغ‌هایی که در در حال حاضر در بازار ایران موجود است و می‌توانید در این راستا از آن استفاده کنید؛ دان شرکت پرآور است. تولید این داغ مرغ با کمک فرمولاسیون دقیق و طبق جیره نویسی اصولی انجام گرفته است. همین امر باعث می‌شود تا برای تولید تخم مرغ بیشتر و بازدهی بالاتر در مرغ‌داری خود بتوانید روی آن حساب ویژه باز کنید.

حفظ سلامت و وضعیت مناسب در مرغداری

وضعیت و کیفیت کلی فضای شما بر تولید تخم مرغ و بر مصرف خوراک مرغ تأثیر می‌گذارد. کوپ‌های ناسالم زمینه تولید باکتری و بیماری هستند، غذای شما را آلوده می کنند، مرغ‌ها را بیمار می کنند و به طور بالقوه تعداد تخم‌مرغ را کاهش می‌دهند. با موارد چون استفاده از قفس برای پرورش مرغ، تمیزکاری قفس‌ها به دقت و تمیز کردن محلی که خوراک و آب مورد نیاز مرغ در آن قرار می‌گیرد می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت آرش کرمانی با شما همراه بودیم. در نهایت باید گفت که اولین و در واقع اصلی‌ترین نکته که برای تولید تخم‌مرغ بیشتر در یک مرغداری باید به آن توجه شود، تغذیه مرغ تخمگذار به شکل اصولی و مناسب است. رژیم غذایی متعادل و دارای مواد مغذی کمک می‌کند تا جوجه‌ها رشد مناسبی را تجربه کرد و در مرحله تخمگذاری هم شاهد تولید تخم‌مرغ‌هایی با پوسته محکم‌تر و از لحاظ کمی بیشتر هم باشید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments