تاکنون تلفاتی از پرندگان مهاجر در آبگیرها مشاهده نشده است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، علی سلیمانی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور با بیان اینکه تاکنون تلفاتی از پرندگان مهاجر در آبگیرها مشاهده نشده است، اظهار کرد: در شش ماهه دوم سال پرنده‌های مهاجر برای زمستان‌ گذرانی از سیبری به مناطق جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند و در مسیرشان ممکن است حامل ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شوند که ممکن است تلفات بدهند و یا این که تلفاتی نداشته باشند.

وی افزود: وقتی که این پرندگان به سدها و آبگیرها می‌آیند، اگر واحدهای صنعتی و طیور بومی در اطراف آبگیرها باشند؛ ممکن است آلودگی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ایجاد شود.

تاکنون تلفاتی از پرندگان مهاجر در آبگیرها مشاهده نشده است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور تصریح کرد: معمولا تا آخر آذر و دی‌ ماه کشور ایران در مسیر پرندگان مهاجری است که از سمت سیبری می‌آیند و ممکن است ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از این طریق به کشور ما وارد شود.

سلیمانی اضافه کرد: در حال حاضر حدود یک میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار، گوشتی و طیور بومی در شهرستان نیشابور وجود دارد که در حال پرورش هستند.

وی ادامه داد: یک میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار گوشتی و بومی در روستاها هستند که باید همه دستگاه‌ها به شبکه دامپزشکی کمک کنند تا بیماری منتقل نشود.

نیاز به همکاری همه دستگاه های اجرایی برای مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نیشابور خاطرنشان کرد: در این راستا رصد و بررسی آبگیرها و سد بار با همکاری اداره محیط زیست انجام شده و خوشبختانه تاکنون تلفاتی از پرندگان مهاجر در آبگیرها مشاهده نشده است.

سلیمانی افزود: کلیه کارگران کشتارگاه‌ها واکسن آنفلوانزای انسانی را برای پیشگیری دریافت کردند، پایش و مراقبت از مرغداری‌ها نیز انجام می‌شود و کوچکترین تلفاتی اگر مشاهده شود، اقدام به نمونه برداری می‌کنیم که تا کنون هیچ‌ مورد مثبت نداشتیم و همه منفی بوده‌اند.

وی یادآور شد: چالشی که ما در نیشابور با آن مواجه هستیم کاهش استقبال مرغداران از بیمه است.

بیماری برفک در طیور چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاعرسانی آرش کرمانی، بیماری برفک از جمله بیماری های طیور است که عامل قارچی سبب بیماریزایی آن می شود.

قارچ کاندیدا آلبیکنس به طور طبیعی در ابتدای دستگاه گوارش پرنده زندگی می کند اما از آنجا که این قارچ نوعی قارچ فرصت طلب است با کاهش سیستم ایمنی پرنده، شروع به تکثیر می کند و سبب ایجاد لکه های سفیدی در بدن پرنده می کند که برفک نام دارد.

برفک بیشتر در دستگاه گوارش مثل مری و معده ایجاد می‌شود و حتی می تواند سبب اختلالات عصبی هم شود.

قابل ذکر است در پر، پوست و چشم ها هم برفک دیده می شود؛ برفک بیشتر در مرغ، کبوتر و پرندگانی مثل مرغ عشق و فنچ دیده می شود.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments