بی رغبتی مرغداران ایرانی به جوجه ریزی همزمان با کمبود مرغ در بازار

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایسنا، حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، با اشاره به بی رغبتی مرغداران ایرانی برای جوجه ریزی، اظهار کرد: در صورتی که دولت ١٠٠ درصد نهاده های مورد نیاز مرغداری‌ها  را تامین کند نرخ  ۱۴ هزار و ۴۰۰تومان برای مرغ زنده منطقی  و مناسب است.

وی با انتقاد از سیاست های ستاد تنظیم بازار کشور در اعلام قیمت نهایی مرغ گرم در بازار، افزود:  در صورتی که نیاز واقعی مرغداران به نهاده های دامی به صورت کامل پوشش داده این مهم امکان پذیر است اما اگر تامین نشود، این نرخ نمی تواند نیاز تولیدکنندگان را برای خرید مایحتاج  اولیه واحدهای مرغداری تامین کند.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور خاطرنشان کرد: اگر ۵۰ درصد از نهاده های مورد نیاز طیور توسط دولت تامین شود، قیمت تمام شده مرغ زنده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان خواهد بود و قیمت مرغ گرم نیز ۲۵ هزارتومان می شود.

40 درصد نهاده‌ها با قیمت مصوب به دست تولیدکننده می‌رسد

اسدالله نژاد اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد نهاده ها با قیمت مصوب به دست تولیدکنندگان می رسد و آنها مجبورند مابقی را خودشان از بازار آزاد تهیه کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت سویا در بازار آزاد به ۱۵ هزارتومان رسیده است؛ درحالی که چندی پیش قیمت آن ۴۰۰۰تومان بود.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: همچنین قیمت ذرت دو برابر و قیمت واکسن و دارو نیز چهار برابر شده است.

بی رغبتی مرغداران ایرانی به جوجه ریزی

وی افزود: امیدواریم دولت به تعهدات خود در تامین نهاده های دامی عمل کند زیرا در غیر این صورت تولیدکنندگان دیگر شهامت و رغبت جوجه ریزی نخواهند داشت.

نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه ارز مورد نیاز برای تامین نهاده های دامی تخصیص داده شده، انتظار می رود اگر مشکلی یا نشتی در توزیع این نهاده ها وجود دارد، حل و جلوی آن گرفته شود و این نهاده ها به درستی میان واحدهای مرغداری توزیع شود.

اسدالله نژاد یادآور شد: مرغداران می دانند که عدم امکان تامین نهاده و از طرفی اصرار ستاد تنظیم بازار به اجرای قیمت مصوب باعث ضرر و زیان آنها خواهد شد و بنابراین میل و رغبت به جوجه ریزی در تولیدکنندگان کاهش یافته است.

مشکل قابل توجه کشور در حوزه عرضه جوجه یک روزه

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بر اساس اطلاعات ارائه شده در آخرین گزارش استاندارد هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۹ هزار تا ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در حقیقت نرخ کنونی هر کیلو مرغ زنده نسبت به ابتدای هفته ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان و مرغ گرم ۶۰۰ تومان رشد داشته و با توجه به بی رغبتی مرغداران ایرانی به جوجه ریزی و کاهش جوجه ریزی و تخصیص نهاده با نرخ مصوب تا سن ۴۲ روزگی، کشور در حوزه عرضه جوجه یک روزه با مشکلاتی همچون کمبود روبرو شده است.

قابل ذکر است که با توجه به کاهش جوجه ریزی و افت وزن مرغ در سالن‌های تولید طیور در ایران انتظار می‌رود که نهاده به جای ۴۲ روزگی تا ۵۰ روزگی در اختیار مرغدار قرار گیرد چرا که مرغ ۴۲ روزه به سبب وزن پایین قابلیت عرضه به بازار را ندارد.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments