بهترین منبع برای بهبود نور سالن پرورش چیست؟

در حال بارگذاری...

در این مطلب از سایت آرش کرمانی قصد داریم شما را با بهترین منبع برای بهبود نور سالن پرورش آشنا کنیم. برای این که بتوانید یک سالن پرورش طیور را مدیریت کنید، فراهم کردن نور مناسب برای سالن یکی از مهم ترین گزینه ها به شمار می رود. مناسب سازی شرایط نور سالن پرورش، بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید، مهم است! روشنایی سالن پرورش، نقش مهمی در صنعت پرورش طیور ایفا می‌کند و سیستم فیزیکی و عصبی پرندگان و طیور را مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مطالعه درباره پرورش بلدرچین گوشتی

نور به قدری در سالن پرورش اهمیت دارد که می‌توانید با صرف وقت و انرژی در این موضوع، کل راندمان تولیدتان را تغییر دهید. باید بدانیم چرا روشنایی برای طیور مهم است؟ و چطور می‌توان با روشی ساده، تعادل نور در سالن را تا حد زیادی ایجاد کرد؟ در ادامه، منبعی را به شما معرفی می‌کنیم که مطمئن هستیم خیلی از شما پرورش دهندگان عزیز، تا به حال چیزی از آن نشنیده اید و حتما شوکه خواهید شد. برای آگاهی بیشتر از ارتباط نور سالن و کیفیت رشد پرندگان، با این مقاله همراه باشید. مطالعه این مطلب به 5 دقیقه زمان نیاز دارد.

تجهیزات نور مناسب سالن پرورش
تجهیزات نور مناسب سالن پرورش

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی | روش ساده و پر درآمد، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین

چرا نور سالن پرورش مهم است؟

بیایید مسئله را با یک مثال ساده درباره مرغ‌ ها شروع کنیم. در انواع قفس تک خانگی یا سایر قفس ها، مرغ های تخمگذار به خوبی به نور مصنوعی پاسخ می‌دهند، اما زمانی‌که پرورش دهندگان، قفس ها را به فضای وسیع تر و برد آزادتر انتقال می‌دهند، سوالات مربوط به نور و روشنایی سالن بیشتر می‌شود و نور سالن پرورش، مهم‌تر! سوالاتی از قبیل: میزان شدت نور در سالن مرغداری، جدول نوردهی مرغ بومی و بسیاری از سوالات دیگر. در درک اینکه چرا روشنایی در پرورش پرندگان و ماکیان بسیار مهم است، لازم است که به ساختار بیولوژیکی پرندگان نیز توجه کنیم.

نور چگونه به چشم انسان می رسد؟

در انسان، نور از طریق چشم به مغز می‌رسد، در حالی که در اکثر پرندگان، ماکیان و طیور، نور نه تنها از طریق چشم، بلکه از طریق غده ای در قسمت بالای جمجمه و غده هیپوفیز در کنار هیپوتالاموس، منتقل می‌شود. جالب اینجاست که در چشم ما فقط سه نوع مخروط وجود دارد که سلول‌های مخصوص گیرنده نور در ما مسئول درک نورهای قرمز، آبی و سبز هستند، ولی مثلا جوجه ها دارای سه مخروط قرمز، آبی، سبز و همچنین یک مخروط برای درک نور ماورا بنفش هستند.

تاثیر نور بر زندگی پرندگان

زندگی پرندگان و طیور نیز مانند انسان‌ها، حول یک محور منظم روز و شب می‌چرخد. وقتی پرندگان چرخه شبانه روزی مناسبی داشته باشند، ریتم روزانه مناسبی را ایجاد می‌کنند.به طور خلاصه یعنی روال فعالیت‌های معمول در طول روز. طبق تحقیقات، مسئله روشنایی برای عملکردهایی مانند تولید ملاتونین، مهم است و یک چرخه طبیعی بسیار مهم برای پرندگان! چرا که باعث تاثیرات مهمی در عملکرد ایمنی بدن، سرعت رشد و هورمون‌های تولید مثل در آن ها می‌شود. وقتی پرندگان چرخه شبانه روزی مناسبی دارند، فعالیت بیشتر و رشد بهتری را خواهند داشت. در نتیجه، شما با ایجاد این چرخه شبانه روزی و تقویت مسئله روشنایی سالن پرورش، سلامتی پرندگان، تحرک، هوشیاری و ایمنی بدن آنها را بهبود می‌بخشید.

 

لامپ ال ای دی مناسب نور پرورش سالن
لامپ ال ای دی مناسب نور پرورش سالن

نقش لامپ ال ای دی دیمردار در بهبود نور سالن پرورش

طبق تجربه، بهترین منبع برای نوردهی سالن های پرورش، لامپ های ال ای دی، به ویژه از نوع «دیمردار» است. اگر در حال پرورش پرندگان و طیور هستید و با نور این سالن ها سروکار داشته اید، حتما متوجه شده اید که شدت نور در سالن مرغداری (روشنایی سالن مرغداری) و تاثیر روشنایی سالن بوقلمون در میزان تخمگذاری بوقلمون و همینطور در مورد سایر پرندگان، تا چه اندازه اهمیت دارد.

جدول نوردهی مرغ بومی را جدی بگیرید

مهم‌ترین مسئله در اهمیت نور سالن پرورش این است که قبل از بررسی مسائلی مانند جدول نوردهی مرغ بومی، تحریک مرغ بومی تخمگذار بومی یا دستگاه تنظیم شدت نور سالن و… در ابتدا به لامپ مناسب مرغداری ها یا لامپ مخصوص مرغ تخمگذار و سایر پرنده ها توجه کنید.

لامپ های ال ای دی دیمردار

توضیح درباره پرورش بلدرچین تخمگذار

لامپ های ال ای دی دیمردار موجود در بازار، خیلی راحت این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید با کم و زیاد کردن شدت نور سالن، تعداد لامپ در سالن مرغداری یا پرورش طیور را مدیریت کنید. کارایی این لامپ های ال ای دی در صنعت پرورش پرندگان به این شکل است که با روشن و خاموش کردن کلید روشنایی و نوردهی، شدت آن در سه حالت تغییر خواهد کرد.البته احتمالا در آینده نزدیک، حالت‌های متفاوتی از این ال ای دی ها وارد بازار خواهند شد.

این ال ای دی های دیمردار را می‌توانید با یک سرچ ساده و در بازار، به راحتی خریداری کنید و در کنار دستگاه تنظیم شدت نور سالن مرغداری یا پرورش طیور از آن استفاده کنید. به همه دوستانی که به تازگی قصد ورود به این صنعت را دارند نیز پیشنهاد می‌کنیم، لامپ های ال ای دی خود را به صورت دیمردار و به صورت یکی در میان، مهتابی و آفتابی انتخاب کنید و متناسب با این شرایط، جدول برنامه نوری مرغ تخمگذار ، گوشتی یا ماکیان دیگر را تنظیم کنید.

شما برای ما از نور سالن پرورش برای پرندگان بنویسید

در این مطلب از سایت آرش کرمانی بنیانگذار هوش پرورشی در ایران به مناسب سازی شرایط نور سالن پرورش اشاره کردیم. چنانچه در این زمینه از تجربیات مفیدی برخوردار هستید، آن را از طریق قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. تجربیات شما می تواند میزان سوددهی مخاطبین سایت آرش کرمانی را چندین برابر کند.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

3 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments