برخی از دامداران در برابر کشتار دام مبتلا به تب مالت، مقاومت می کنند

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، حسن قاسمی فرد، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: برخی از دامداران در برابر کشتار دام مبتلا به تب مالت، مقاومت می کنند و البته علت آن پرداخت نشدن غرامت برای کشتار است.

وی افزود: از سال گذشته و با اجباری شدن بیمه دام، دامپزشکی غرامتی برای کشتار دام آلوده به تب مالت پرداخت نمی کند از این رو برخی از دامداران رغبتی به کشتار دام ندارند.

برخی از دامداران در برابر کشتار دام مبتلا به تب مالت، مقاومت می کنند

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: اگر دام زیر پوشش بیمه باشد، دامدار غرامت دریافت کند.

قاسمی فرد اضافه کرد: اما بیشتر دامداران از بیمه استقبال نکرده اند و در صورت کشتار دام آلوده به تب مالت، غرامتی دریافت نمی کنند.

وی ادامه داد: برای مبارزه با این بیماری در گاو و گوساله به چهار طریق عمل می شود که شامل واکسیناسیون، مراقبت سرمی یا  تست کشتار،  آموزش و ترویج و نیز مراقبت بهداشتی و قرنطینه ای است، البته این اقدامات در دام سبک یکسان است اما تست کشتار برای گوسفند و بز خیلی محدود است، تنها در مواردی که گزارش از دانشگاه علوم پزشکی از ابتلای افراد به تب مالت به دست برسد، انجام می شود.

امسال 2 هزار گوساله تحت واکسیناسیون قرار خواهند گرفت

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام سنگین هم ۲ نوع است، واکسن دوز کامل که در گوساله های ماده چهار تا ۱۲ ماهه انجام می شود و پیش بینی می شود امسال ۲ هزار راس گوساله ماده زیر پوشش قرار گیرد.

وی یادآور شد: واکسیناسیون دوز کاهش یافته هم سالانه برای ۱۵ هزار راس دام سنگین استان بالغ انجام می شود.

قاسمی فرد افزود: واکسیناسیون دوز کامل دام سبک هم امسال برای ۳۲۵ هزار راس انجام می شود و امسال تاکنون مراقبت سرمی برای ۳۴۰ راس گوسفند و بز انجام شده که تعداد دام آلوده صفر بوده و همچینین مراقبت سرمی سه هزار و ۲۹۵ راس دام سنگین استان انجام شده است  که موارد آلوده صفر بوده است.

بیماری یون در دام چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بیماری یون یک عفونت باکتریایی مزمن علاج ناپذیر در گونه های مختلف دامی است که به صورت اولیه قسمت‌های تحتانی روده کوچک نشخوارکنندگان را درگیر می‌کند.

این عفونت معمولا در زمانی رخ می دهد که حیوانات جوان باکتری مایکوباکتریوم ایویوم پاراتوبرکلوزیس (map) را از دیگر گونه‌های دامی دریافت کرده اند.

تحقیقات دانشمندان علم دامپزشکی در این زمینه نشان می‌دهد پس از آلودگی، باکتری داخل سلول‌های روده‌ای حیوانات به آرامی رشد می‌کند و پس از مدت کوتاهی سلول‌های ایمنی حیوانات در پاسخ به حضور باکتری تکثیر پیدا می‌کنند.

در حقیقت سرانجام این عفونت به ضخیم شدن روده و آسیب به قابلیت جذب غذاها و نشانه های کلینیکی بیماری یون در تعدادی از حیوانات منتهی می شود .

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments