ایمن ‌سازی بیش از سه میلیون دام در استان مرکزی 

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، سعید رحیمی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به ایمن ‌سازی بیش از سه میلیون دام در استان مرکزی ، اظهار کرد: دام های مذکور علیه بیماری‌هایی چون تب برفکی، آنتروتوکسمی، آگالاکسی، آبله، قانقاریا، طاعون نشخوارکنندگان کوچک( ppr ) و تب مالت ایمن‌سازی شدند.

وی افزود: ۲۲۱ هزار و ۴۴۵ راس از این دام‌ها در راستای پیشگیری از سرایت بیماری تب مالت به جمعیت انسانی علیه این بیماری ایمن‌سازی شدند.

ایمن ‌سازی بیش از سه میلیون دام در استان مرکزی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: آزمایش بروسلوز نیز در این مدت بر روی ۱۳ هزار و۷۰ راس دام سنگین در دامداری‌های استان انجام و ۱۵ راس گاو مبتلا به این بیماری شناسایی و از چرخه تولید حذف شد.

رحیمی اضافه کرد: ۵۶۲ هزار ۶۶۷ راس دام سبک و سنگین نیز امسال علیه بیماری تب برفکی و ۵۴۲ هزار و ۳۹۳ راس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.

رحیمی ادامه داد:  ۲۵ هزار و ۳۶۷ مورد تست سل امسال برای مقابله با انتقال این بیماری به انسان در دامداری های استان انجام شد.

افزایش 66 درصدی تست سل در سال 99

وی یادآور شد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۱۳ راس دام مبتلا به بیماری سل با انجام این آزمایش‌ها شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی افزود:  ۸۱۸ مورد تست مشمشه نیز با هدف پیشگیری از این بیماری در مزارع نگهداری و پرورش  اسب  استان انجام شد که موردی از این بیماری در سطح استان مشاهده نشده است.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، استان مرکزی در یک سال اخیر بیش از ۸۲۰ هزار قطعه ماهی زینتی، ۲۶۱ تن پا و پنجه مرغ، ۹۱۰ هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی، ۳۴۵ هزار عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار، ۲۰۰ هزار کیلوگرم خوراک ماهی، ۲ میلیون و ۳۷۱ تن مرغ منجمد، ۴۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم عسل و ۹۵ هزار کیلوگرم آلایش مرغی تولید و به خارج از کشور صادر کرده است.

این استان همواره یکی از استان‌های مهم در حوزه ظرفیت‌های صادرات دام و طیور به کشورهای دیگر محسوب می‌شود و بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان دامپزشکی کشور در سال گذشته بیش از پنج میلیون راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی در این استان واکسینه شده‌اند و بیش از ۲ هزار و ۴۵۰ مورد بازدید کارشناسی در راستای اجرای سیستم مراقبت از بیماری های دامی در سطح دامداری‌های مرکزی صورت پذیرفته است.

قابل ذکر است ۱۹۲ کانون بیماری نیز در بازه زمانی یک سال اخیر در این استان شناسایی شده که با اقدامات به موقع پیشگیری و درمان برای آن‌ها اعمال شده است.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments