ایمن‌سازی 540 هزار دام در استان مرکزی برای مبارزه با بیماری طاعون

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، محسن شانقی، مدیر اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به ایمن‌سازی 540 هزار دام در استان مرکزی برای مبارزه با بیماری طاعون، اظهار کرد: در راستای مقابله با شیوع احتمالی بیماری طاعون که آسیب های اقتصادی فراوانی در پی دارد، نشخوارکنندگان کوچک در بین وحوش منطقه حفاظت شده هفتاد قله، تمامی دام‌های سبک اهلی در مناطق حاشیه این منطقه علیه بیماری ایمن سازی شده‌اند.

وی افزود:  بررسی میزان آمادگی اداره کل دامپزشکی استان، شبکه دامپزشکی شهرستان اراک، خمین، محلات، اداره محیط زیست و سایر دستگاه های مرتبط در سطح استانی و شهرستانی در شرایط بروز حوادث و تهدیدات، ارزیابی عملکرد شرکت کنندگان در رزمایش در زمینه مدیریت تهدیدات و واکنش سریع و مناسب در بحران های احتمالی (به ویژه بحران هایی که بهداشت و سلامت جمعیت دامی در مناطق حفاظت شده را تهدید می‌کند) از جمله مهترین اهداف برگزاری این عملیات تمرینی است.

ایمن‌سازی 540 هزار دام در استان مرکزی برای مبارزه با بیماری طاعون

مدیر اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک از جمله بیماری‌های ویروسی فوق العاده واگیردار دام سبک و قابل انتقال به حیات وحش است.

شانقی اضافه کرد: شیوع این بیماری تلفات بالا و خسارت‌های سنگین اقتصادی به همراه دارد.

وی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک سال ۹۴ در حیات وحش استان مرکزی مشاهده شد.

تلف شدن 500 کل و بز وحشی

مدیر اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ راس کل و بز وحشی بر اثر این بیماری تلف شدند.

شانقی افزود: با اقدامات پیش‌گیرانه با اولویت واکسیناسیون دام‌های اهلی و حاشیه مناطق حفاظت شده، آموزش روستاییان، کنترل تردد دام‌ها در این مناطق، ضد عفونی کانون‌های بیماری و دفن بهداشتی تلفات، مورد جدیدی از بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک از سال ۹۴ تاکنون در حیات وحش استان مرکزی مشاهده نشده است.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر مربوط به گونه دامی گوسفند و بز است.

این بیماری برای اولین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش و توصیف شد و هنوز مواردی از ابتلا به این بیماری در آفریقای جنوبی، هندوستان، خاورمیانه و جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌شود.

این بیماری قابل سرایت که به آن طاعون بزی نیزگفته می‌شود از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز منتقل می‌شود و اکثرا در محیط‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments