ایران تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه است

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، مجید مراد خانی، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اظهار کرد: ایران تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه است و امروز ورود لاین آرین به زنجیره طیور فواید متعددی همچون تحقق شعار خودکفایی و کاهش هزینه‌های واکسیناسیون دارد.

وی افزود: کنترل بیماری ها به واسطه مقاومت بالای مرغ سلامت به بیماریهای واگیردار، طول دوره رشد کوتاه تا رسیدن به وزن استاندارد و در نتیجه افزایش ۳۰ درصدی جوجه ریزی و افزایش سود مرغداران از دیگر مزایای لاین مرغ است.

ایران تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه است

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان البرز تصریح کرد: برای احیای لاین سلامت در تمام استان ها برنامه ریزی هایی انجام شده ولی در استان البرز هنوز هیچکدام از تولیدکنندگان متقاضی پرورش لاین بومی برای اجرای طرح ملی ارتقای مرغ سایز نشده اند.

مرادخانی اضافه کرد: به همین منظور برای هدایت مرغداران به این سمت و سو، برنامه های تشویقی همچون اولویت تامین و تحویل نهاده ها و تسهیلات کم بهره به این افراد برای آنان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی نیز اقدامات موثری جهت تکمیل فرآیند احیای کامل لاین مرغ آرین انجام داده است در از آن جمله  ارائه بسته‌های حمایتی از پرورش دهندگان مرغ آرین حمایت خواهد کرد و دادن سهم بازاری به آن، در حال حاضر سیکل اصلاح نژادی این سویه بومی مرغ تکمیل شده و شاهد حضور دوباره این نژاد بومی در بازار کشور و منطقه باشیم.

عوامل و نشانه‌های ذات‌الریه در بره شیرخوار چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، بروز بیماری ذات الریه در گونه دامی بره شیرخوار به طور عمده به وسیله باکتری های پاستورلا همولیتکا و گاهی اوقات مایکوپلاسما اتفاق می افتد.

بر این اساس علائم این بیماری عبارتند از تب ، افزایش نرخ تنفسی ، ناتوانی در مکیدن شیر( به دلیل ضعف و پژمردگی بره) و در موارد درمان نشده مرگ می باشد.

در هنگام ابتلا به این بیماری، بره ها نحیف و بی حال به نظر می رسند؛ بره هایی که ماک کافی دریافت نکرده اند در خطر ابتلا به ذات الریه می باشند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments