افزایش 11 درصدی سطح زیرکشت نهاده‌های دامی در ایران

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، فرامک عزیزکریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش 11 درصدی سطح زیرکشت نهاده‌های دامی در ایران، اظهار کرد: از این میزان، امسال حدود ۱.۲ میلیون تن ذرت دانه ای و بیش از ۱۳.۵ میلیون تن ذرت سیلویی در کشور تولید شود.

وی افزود: طبق آمارها سطح زیر کشت ذرت دانه ای ۱۴۰ هزار هکتار و ذرت سیلویی ۲۶۰ هزار هکتار در سال زراعی جاری است که در مجموع ۱۱ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش نشان می دهد.

افزایش 11 درصدی سطح زیرکشت نهاده‌های دامی در ایران

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:  بیشترین میزان تولید ذرت دانه ای و سیلویی مربوط به استان های اردبیل خوزستان، اصفهان، فارس، کرمان، کرمانشاه، تهران و جنوب کرمان است.

عزیز کریمی اضافه کرد: سال گذشته استان های خوزستان با تولید بیش از ۱.۶ میلیون تن، تهران بالای ۱.۵ میلیون تن و فارس با تولید نزدیک به ۱.۵ میلیون تن، استان های برتر در تولید ذرت سیلویی بوده اند.

وی ادامه داد: از سطح کشت بیش از پنج هزار هکتار ذرت بذری در کشور، بیش از ۱۵ هزار تن بذر تولید شود.

پیش بینی تولید بیش از 15هزارتن بذر ذرت

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بیش از چهار هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه ذرت بذری در استان اردبیل بوده که بیش از ۸۰ درصد از سطح کشت این محصول را در کشور شامل می شود.

عزیز کریمی افزود: کشت نشایی ذرت به صورت پایلوت در اکثر استان ها اجرا شده و در مجموع سطح کشت آن به ۷۰ هکتار می رسد.

وی یادآور شد: کرونا بر کشت این محصول تاثیری نگذاشته به جز آن مواردی که به ارتقای قیمت ها از جمله هزینه های کارگری و به ویژه کارگران بلال چین در مزارع منجر شده است.

سندرم کبد چرب در گاو چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، در حقیقت عارضه کبد چرب بیشتر در گاوهای شیرده پر تولید بروز می نماید و منجر به بروز برخی از  اختلالات متابولیکی، عفونی و تولید مثلی در روند زیست این گونه دامی می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد بروز این سندرم در بدن گاو در مواردی ممکن است منجر به مرگ حیوان شود زیرا به دلیل کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون، سیستم ایمنی بدن مختل شده و مقاومت در برابر بیماری‌ها و استرس به شدت کاهش می‌یابد.

قابل ذکر است گاوهایی که هنگام زایش وضعیت بدنی مناسبی داشته و در توازن منفی انرژی قرار دارند، ذخایر چربی را به عنوان یک منبع انرژی بسیج می کنند و با کاهش سطح گلوکز خون، غلظت اگزالواستات در کبد نیز کاهش می یابد که منجر به کند شدن سیکل کربس می شود و استیل کوآ نمی تواند به انرژی تبدیل شود.

بنابراین اسید های چرب آزاد (FFA) در کبد تجمع می یابند و اگر کمبود انرژی و متعاقب آن بسیج ذخایر بدنی شدید باشد، FFA موجود در گردش خون ، در کبد و به میزان کمتری در سایر بافتها رسوب می نماید.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments