بررسی روش‌ها برای افزایش چشمگیر تخمگذاری و سود بیشتر

پرورش مرغ تخم‌گذار و اتخاذ روش‌هایی که افزایش میزان تخمگذاری مرغ را در پی داشته باشد یکی از کارهای درآمدزا به شمار می‌رود. اگر شما هم تصمیم به انجام این کار دارید و یا آن را شروع کرده‌اید بد نیست نگاهی به نکاتی در ادامه آمده بیندازید تا به سوددهی بیشتری در کسب و کار خود برسید. هر یک از نکات ذکر شده در ادامه مطلب دارای اهمیت ویژه است و باید تمامی آنها در کنار هم رعایت شود.

افزایش میزان تخمگذاری مرغ
افزایش میزان تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش بلدرچین گوشتی

هشت نکته مهم برای افزایش میزان تخمگذاری مرغ

چند هفته قبل از تخمگذاری مرغها، دوره انتقالی از مرحله رشد به دوره تخمگذاری در نظر گرفته می‌شود. این مرحله، مجموعه‌ای از اقدامات مانند قرار دادن مرغ ها در قفس، ایمن سازی، تغییر خوراک و افزایش نور و مسئولیت زیاد دیگری را به همراه خواهد داشت. در این دوره، فیزیولوژی مرغ به شدت تغییر می‌کند. مرغ حساس است، سازگاری ضعیف و مقاومت کمتری در برابر بیماری دارد. اگر تغذیه و مدیریت در حد و اندازه مطلوب نباشد، این امر بر عملکرد تخمگذار تأثیر منفی می‌گذارد.

آماده سازی تجهیزات

تعمیرات اساسی قفس و تجهیزات مرغ را انجام دهید.سیستم تغذیه مرغ، سیستم آب آشامیدنی، روشنایی منبع تغذیه، تهویه، تخلیه و قفس، قاب و سایر تجهیزات را به دقت بررسی کنید. در صورت وجود ناهنجاری باید سریعاً اصلاح شود. قفس و تجهیزات مرغ را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید.

مراحل: ابتدا مدفوع، گرد و غبار و آلودگی‌های کف، سقف و دیواره مرغداری را تمیز کنید. سپس قفس و تجهیزات مرغ را با یک شلنگ آب فشار بالا بشویید. در آخر، خانه و تجهیزات مرغ را ضد عفونی کنید. ظروف، داروها، وسایل و خوراک لازم را تهیه کنید و پرسنل آموزش دیده برای این کار استخدام کنید.

مرغ را به قفس مناسب منتقل کنید

مرغ ها به طور معمول در حدود هفته 16 از عمر خود تخم‌گذاری می‌کنند‌، بنابراین باید قبل از 16-15 هفته در قفس قرار گیرند. این کار علاوه بر افزایش میزان تخمگذاری مرغ در، این اطمینان را به شمار می‌دهد که مرغ‌ها قبل از تخمگذاری زمان لازم برای آشنایی با محیط دارند. اگر مرغ‌ها خیلی دیر در قفس گذاشته شوند، زمان تخمگذاری به تأخیر می‌افتد و بر میزان تخمگذاری تأثیر منفی می‌گذارد.

مرغهایی که قبل از انتقال به قفس مناسب تخمگذاری را شروع کرده‌اند ممکن است به دلیل استرس زیاد از انتقال به حالت تعلیق درآیند. هنگام قرار دادن مرغ در قفس، باید مرغ های کم حجم، لاغر و ولگرد را که ارزش تولید مثل ندارند حذف و مرغ های با کیفیت بالا، روحیه پر جنب و جوش، قوی و وزن مناسب را انتخاب کنیم. حتی اگر مرغ در دوره تولید مثل خوب باشد، به دلیل عواملی مانند ژنتیک و مدیریت پرورش، هنوز چند مرغ کوچکتر و بزرگتر در گله وجود خواهد داشت. اگر کوچکترها را جدا کنید هزینه‌های شما برای نگهداری کمتر خواهد شد. شما باید مرغ های کوچکتر و بزرگتر را جدا کنید. سپس آنها را جداگانه درون قفس‌های مختلف قرار دهید. اقدامات ویژه‌ای برای تقویت کوچکترها انجام دهید تا به دیگر مرغ‌ها از این نظر یکنواخت شوند. به عنوان مثال، مرغ های کوچکتر را با دمای بالا و قرار گرفتن در معرض آفتاب در قفس وسط قرار دهید.

افزایش میزان تخمگذاری مرغ
افزایش میزان تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: بیماری نیوکاسل در مرغ چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

ایمن‌سازی در برابر بیماری‌ها

ایمن سازی باید قبل از تخمگذاری انجام شود. ایمن سازی برای جلوگیری از شیوع بیماری ها در طی تولید تخم مرغ ضروری است. روش ایمن سازی از طریق واکسیناسیون است و یکی از راه‌های اصلی برای افزایش میزان تخمگذاری به شمار می‌رود. واکسیناسیون باید به درستی انجام شود و دوز دقیق تزریق شود.

پس از واکسیناسیون، باید تأثیر آن را بررسی کنید. در صورت لزوم، برای اطمینان از تأثیر واکسیناسیون، آزمایش آنتی بادی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید مرغ‌ها سطح آنتی بادی کافی برای جلوگیری از بیماری داشته باشند. یک روش برای بهبود سیستم ایمنی بدن از طریق تجویز تنفسی برخی داروها است. این کار با استفاده از محلول دارو و سمپاش مه شکن انجام می‌شود. هنگامی که مرغ تنفس می‌کند دارو در بدن آنها خواهد بود.

افزایش میزان تخمگذاری مرغ
افزایش میزان تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: بیماری گامبورو (IBD) در مرغ تخم گذار + علائم و درمان آن

اخراج انگلها

این شیوه برای افزایش میزان  تخمگذاری در مرغ، باید قبل از مرحله تخمگذاری انجام شود. برای مرغهای 110-130 روزه ، 40-20 میلی گرم لوامیزول یا 200-300 میلی گرم کربوفوران به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، یک بار در روز و در مجموع 2 روز داخل خوراک آنها قرار دهید تا کرم‌های انگل دفع شود. سپس بین 100 تا 200 میلی گرم بیتیونول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک بار در روز و در کل 2 روز داخل خوراک قرار دهید تا کرم‌های نواری از بدن خارج شود. هنگامی که مرغ‌ها به تخمکهای کوکسیدیوئیدها به طور جدی آلوده شده‌اند، از داروهای ضد کوکسید یوئید باید 5 تا 6 روز پس از قرار دادن در قفس به طور مداوم استفاده شود.

تأمین نور مناسب

نور تأثیر زیادی در افزایش میزان تخمگذاری مرغ دارد. افزایش نور می‌تواند ترشح هورمون‌های جنسی را برای تقویت تولید تخمک تحریک کند. کم شدن نور باعث کاهش ترشح هورمون‌های جنسی می‌شود، بنابراین از تخمک گذاری و تخمگذاری جلوگیری می‌کند. با کنترل نور، این امر تعادل خود حفظ می‌کند. علاوه بر این ، نور می تواند بلوغ جنسی جوجه های ذخیره را تنظیم کند و مرغ را به خواب منظم ترغیب کند. هنگام آماده شدن مرغ برای تخمگذاری، کنترل نور بسیار مهم است. تحریک نوری مناسب می‌تواند از قبل به درستی جوجه‌ریزی را تضمین کرده و هزینه‌های تغذیه را کاهش دهد.

برای مرغهایی که شرایط مورد نیاز را دارند یا کمی بزرگتر از وزن استاندارد بدن هستند، می‌توان ساعات سبک را در حدود 16 تا 17 هفتگی به 13 ساعت رساند و سپس 20 افزایش داد. جوجه‌هایی که وزن کمتری دارند باید از حدود 18 تا 20 هفتگی شروع به تحریک نوری سبک کرد. ساعات نور باید به تدریج افزایش یابد. اگر قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد طولانی باشد، ایجاد پرولاپس انجام می‌شود. شدت نور باید مناسب باشد، نه خیلی قوی یا خیلی ضعیف. چراغ‌های LED حرفه‌ای نه تنها تأثیر مثبتی در میزان تخمگذاری مرغ دارند بلکه از کیفیت خوبی برای مقاومت در برابر آب، آتش و آمونیاک نیز برخوردار هستند.

توجه به تغذیه

اهمیت دادن به تغذیه یکی از موارد مهمی است که افزایش میزان تخمگذاری را به همراه دارد. این امر نه تنها بر میزان تخمگذاری، بلکه  در طول دوره تخمگذار تأثیر می‌گذارد و کاهش میزان مرگ و میر نیز تأثیر می‌گذارد. برای این امر باید اقدامات که در ادامه گفته شده را انجام دهید.

گام اول: تغذیه مرغ‌ها را به موقع تغییر دهید. به منظور تولید هرچه بیشتر تخم مرغ‌ها، کاهش میزان شکستن تخم مرغ و کاهش خستگی در مرغ های تخمگذار، باید از سن 17 هفتگی مقدار کلسیم در جیره غذایی از 0.9٪ به 2.5٪ افزایش یابد. وقتی میزان تخمگذار به 20٪ – 30٪ می رسد، مقدار کلسیم باید به 3.5 درصد افزایش یابد.

گام دوم: اطمینان از مصرف خوراک. قبل از تخمگذاری، باید اجازه دهید مرغ آزادانه غذا را انتخاب کند، کاملاً غذا بخورد، از تغذیه متعادل آن اطمینان حاصل کند و تا شاهد افزایش میزان تخمگذاری مرغ را شاهد باشید.

گام سوم: اطمینان از نوشیدن آب. در آغاز تخمگذاری، مرغ متابولیسم شدیدی دارد و به مقدار قابل توجهی آب نیاز دارد. اطمینان از نوشیدن آب کافی توسط مرغ ضروری است. کمبود آب بر میزان تخمگذاری تأثیر می‌گذارد و موارد بیشتری باعث افتادگی مقعد مرغ می‌شود.

افزایش میزان تخمگذاری مرغ
افزایش میزان تخمگذاری مرغ

حتما بخوانید: سندرم افت تولید تخم مرغ چه علائمی دارد؟ + راه های تشخیص و درمان

 استرس را کاهش دهید

زمان کار و رفت و آمد کارکنان کنار مرغ‌ها را برای کاهش استرس در آنها تنظیم کنید. قرار دادن مرغ در قفس و ایمن سازی بهتر است عصر انجام شود. حمل و نقل و قرار دادن مرغ در قفس نیز باید به آرامی انجام شود. قبل از قرار دادن مرغ در قفس، باید خوراک را در دهانه فیدر، آب درون مخزن اضافه کنید و شدت نور مناسب را تنظیم کنید تا وقتی مرغ‌ها وارد قفس می‌شوند، آب بنوشند، غذا بخورند و با محیط آشنا شوند تا جایی که شاهد افزایش میزان تخمگذاری در مرغ شود. از مواد افزودنی ضد استرس در غذای مرغ هم استفاده کنید که برخی از آنها عبارتند از ویتامین C، اسید فوماریک و کلرپرومازین.

مراقبت بهداشتی مرغ

پس از ورود به قفس مرغ با محیط آشنا نیست و این باعث ایجاد استرس زیادی می‌شود. همچنین با افزایش میزان تخمگذاری مرغ شاهد افزایش متابولیسم و مقاومت کمتر بدن هستیم. برای همین از نظر عوامل مقابله با بیماری‌زا بسیار آسیب پذیر است بنابراین و ایمنی بدنی مرغ ضروری است.

برای این امر کارکنان مرغداری قبل از ورود باید ضدعفونی شوند. به محیط قفس مرغ ، آب آشامیدنی و بهداشت غذا توجه کنید. برای کاهش بیماری مرتباً داخل و خارج قفس و مرغداری را ضدعفونی کنید. برای پیشگیری از استفاده از برخی داروهای ضد باکتری نیز توصیه می‌شود.

افزایش میزان تخمگذاری مرغ
افزایش میزان تخمگذاری مرغ

بیشتر بخوانید: پرورش مرغ بومی تخمگذار یا مرغ سفید؟

سخن پایانی

همانگونه که در این مطلب از سایت آرش کرمانی دیدید، بسیاری از مواردی که ذکر شد در گرو تهیه قفس مناسب برای نگهداری بهتر و افزایش میزان تخمگذاری مرغ است. به همین دلیل باید نهایت دقت در این امر را داشته باشید و یک برنامه مدون نیز برای مراقبت از مرغ‌های تخمگذار خود تدوین کنید تا شاهد سودآوری بیشتر فعالیت خود در این زمینه باشید.

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments