افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی

به گزارش واحد خبر پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی آرش کرمانی به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی نهاوندی با اشاره لزوم تامین به موقع نهاده‌های دامی برای تولیدکنندگان دام و طیور در کشور و افزایش قیمت جهانی نهاده‌های دامی، اظهار کرد: در صورتی که ارز مورد نیاز برای واردات کنجاله سویا در بازه زمانی صحیح تامین می‌شد، بحرانی در حوزه قیمت نداشتیم.

وی با اشاره به نقش عدم تامین به موقع نیاز فعالان صنعت دام و طیور در حوزه نهاده‌های دامی، افزود: بحران قیمت و کمبود کالا در روند معاملات روزانه بازار از همین عدم تامین به موقع نشات می‌گیرد.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: بیش از 460 میلیون دلار ارز دولتی از ابتدای سال جاری تا دوازدهم مهرماه برای واردات کنجاله سویا تامین شد و بروز برخی تاخیرات در روند تامین این ارز مشکلاتی را برای صنعت به وجود آورد.

نهاوندی اضافه کرد: فرصت خرید یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها در روند تامین خوراک مورد نیاز دام وطیور در پرورشگاه‌ها است و متاسفانه این تاخیر باعث از دست رفتن این فرصت شد.

قیمت جهانی نهاده های دامی به شدت افزایش یافته است

وی با بیان اینکه قیمت جهانی نهاده‌های دامی در هفته‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: به رغم تامین بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز برای واردات نهاده‌های دامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، زمان‌بر بودن روند جابجایی ارز در حساب‌های بین‌المللی، مشکلاتی را برای قیمت کنجاله سویا به وجود آورد.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور کشور خاطرنشان کرد: در بازه زمانی کوتاه مدت نمی توان انتظار داشت که مشکلات مربوط به کنجاله سویا حل و فصل شود زیرا ارزهای تخصیص یافته به این امر طی پروسه چندین ماهه جابجا می‌شود.

وی یادآور شد: نرخ نهاده‌های دامی مورد نیاز فعالان صنعت پرورش دام و طیور باید به تایید کارگروه ارزی برسد و افزایش ناگهانی و قابل توجه قیمت های جهانی کنجاله باعث شد تا واردکنندگان قادر به خرید این نهاده دامی نباشند.

نهاده دامی چیست؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، هر دام و طیور زنده ای که به صورت محلی و یا صنعتی پرورش داده شده و نگهداری می شوند برای رشد و نمود و همچنین شیر دهی لازم است تا توسط نهاده های دامی تغذیه شوند.

به طور کلی نهاده های دامی به کلیه مواد خوراکی که می توان به دام و طیور به جهت رشد، پرورش و شیردهی داد را نهاده های دامی می گویند.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments