افزایش تعداد پرندگان تلف شده بر اثر بیماری آنفلوانزا

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، علی‌صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به افزایش تعداد پرندگان تلف شده بر اثر بیماری آنفلوانزا، اظهار کرد: ۱۴ آبان ماه سال جاری،یک اداره محلی دامپزشکی واقع در استان کاگاوا واقع در کشور ژاپن از یک فارم مرغ گوشتی خانگی گزارشی در مورد افزایش تعداد پرندگان تلف شده دریافت کرد.

وی افزود: نمونه‌های استاندارد اخذ و به آزمایشگاه اداره دامپزشکی محلی ارسال شدند و نمونه‌های جمع آوری شده از پرندگان مرده از نظر کیت‌های جذب آنتی ژن از نظر ویروس آنفلوانزا A مثبت بود‏.

رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: این اداره محلی دامپزشکی در پنج نوامبر آزمایش‌های RT-PCR و RRT-PCR را انجام داد و تایید کرد که نوع H۵ است.

ماکنعلی اضافه کرد: معدوم‌سازی همه پرندگان حساس در فارم آلوده در حال اجراست و محدودیت‌های جابجایی و حمل و نقل به ترتیب در شعاع سه کیلومتری و ۳ – ۱۰ کیلومتری مزرعه فارم آلوده برای مزارع اعمال می‌شود.

کشتار 330 هزار قطعه مرغ در غرب ژاپن

وی ادامه داد: مقامات محلی در غرب ژاپن پس از تأیید شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برای نخستین بار پس از نزدیک به سه سال در این کشور، روز پنجشنبه اقدام به کشتار حدود ۳۳۰ هزار قطعه مرغ کردند.

رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: دولت محلی استان کاگاوا به مزارع مرغداری در شعاع سه کیلومتری محل آلوده در میتوویو دستور داد که مرغ و تخم مرغ را جابجا نکنند و در حال بررسی همه جانبه برای مشخص کردن منشاء آلودگی و این نکته هستند که آیا آلودگی در مکان های دیگر رخ داده است یا خیر؟

ماکنعلی افزود: انتقال پرندگان و تخم مرغ از مزارع در شعاع ۱۰ کیلومتری خارج از منطقه ممنوع شده و در فارم آلوده در روز چهارشنبه در مجموع طی یک دوره چهار روزه تعداد ۳۸۰۰ مرغ تلف شده‌اند.

وی یادآور شد: این اقدامات حدود ۴.۶۲ میلیون قطعه مرغ را در ۱۱۵ مزارع در شعاع ۱۰ کیلومتری پوشش می‌دهد.

افزایش تعداد پرندگان تلف شده بر اثر بیماری آنفلوانزا

رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق گفته دولت استانی تا صبح روز پنجشنبه گزارشی از تلفات دسته جمعی طیور در این منطقه گزارش نشده است، اما نیروی زمینی ارتش به درخواست دولت محلی به این عملیات پیوسته‌اند.

ماکنعلی اضافه کرد: وزارت محیط زیست هشدار سراسری خود را برای پرندگان وحشی به بالاترین سطح در سه سطح افزایش داد. این هشدار هفته گذشته به دنبال شیوع آنفلوانزای مرغی در کره جنوبی به سطح دو افزایش یافت.

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، آنفولانزای مرغی که گاهی اوقات به آن آنفلوانزای پرندگان هم گفته می شود، یک عفونت ویروسی است که نه تنها پرندگان بلکه انسان و حیوانات دیگر را نیز آلوده می کند.

البته بیشتر اشکال ویروس آن محدود به پرندگان است؛ این ویروس ها به طور طبیعی در بین پرندگان آبزی وحشی در سراسر جهان مشاهده می شوند و می توانند پرندگان خانگی و سایر گونه های پرندگان و حیوانات را آلوده کنند.

ویروس های آنفولانزای مرغی به طور عادی انسان را آلوده نمی کند؛با این حال، عفونت های پراکنده انسانی با ویروس آنفولانزای مرغی دیده شده است.

با این وجود برخی از کارشناسان نگران این هستند که با شیوع احتمالی H5N1، این بیماری ممکن است برای انسان ها خطرناک شود و جان آن ها را تهدید کند.

بیشتر بخوانید:

 

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments