افزایش احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی به نقل از ایرنا، فریدون یاوری، مدیر اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به افزایش احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما ، اظهار کرد: براساس مشاهدات کارشناسان محیط زیست کرمانشاه، این استان تاکنون از لحاظ شیوع این بیماری پاک محسوب می شود.

وی افزود: با فرا رسیدن فصل سرما احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان افزایش پیدا می کند.

افزایش احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل سرما

مدیر اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: تیم های نظارتی به منظور پایش پرندگان وحشی در سطح استان تشکیل شده اند.

یاوری اضافه کرد: این تیم ها در محل های تجمع پرندگان مهاجر و پرندگان بومی به صورت مداوم کار گشتزنی و پایش را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک با همکاری اداره کل دامپزشکی به منظور مقابله با این بیماری اقدام خواهد شد.

آمادگی برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

مدیر اداره کل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: آنفلوآنزای پرندگان، بیماری تنفسی، واگیردار ویروسی طیور اهلی، صنعتی و سایر پرندگان است که به وسیله ویروس های تیپ A آنفلوآنزای پرندگان ایجاد می شود. بیماری آنفلوآنزای طیور در پرندگان به ۲ فرم بالینی بسیار بیماری زا (فوق حاد) مانند تحت تیپ های HSN۱ و H۵N۸ و کم بیماری زا (کم حدت) مانند H۹N۲ مشاهده می شود.

یاوری افزود: کار سرشماری پرندگان بومی استان از اوخر آبان ماه آغاز شده است و تا ۱۰ آذر ادامه دارد.

وی یادآور شد: در سرشماری سال گذشته چهار هزار و ۳۰۸ پرنده شامل گونه‌های مختلف از جمله حواصیل خاکستری و سفید، بوتیمار، خوتکا، اردک سرسبز و لک لک سفید در استان کرمانشاه سرشماری شدند.

ذات الریه در گوسفند چگونه درمان می‌شود؟

به گزارش واحد خبر پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی آرش کرمانی، آنتی بیوتیک‌ها از گذشته دور به عنوان یکی از اصلی ترین داروهای درمانی برای بهبود بیماری های حوزه دام و طیور محسوب می‌شدند.

بر این اساس اصلی‌ترین راهکار درمان بیماری ذات الریه در گوسفند نیز استفاده از آنتی بیوتیک ها نظیر پنی سیلین، تتراسایکلین ها و … است.

البته درمان با مایعات نیز می تواند بهبود دام نسبت به این بیماری خطرناک را تسریع کند.

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری:
مطالب زیر را حتما بخوانید
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments